جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگان بخش دولتی برگزار شد، مشکلات موجود در کارگو حمل هوایی کالا از استان بررسی و کارشناسی شد.
خسرو فروغان در این جلسه گفت: موضوع کارگوی هوایی ۱۷ سال است که در فارس پیگیری میشود، اما متاسفانه تا کنون اجرایی نشده است.
او گفت: انجام صادرات هوایی و وجود کارگو هوایی موضوع حائز اهمیت برای بخش اقتصاد و صادرات استان فارس است که نیاز است همه دستگاههای مرتبط با یک وحدت رویه و همکاری این مهم را به ثمر برسانند.
فروغان گفت: در حال حاضر بار صادراتی برخی از محصولات استان به صورت هوایی و پراکنده از شیراز انجام میشود، اما مطالبه بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان ایجاد خط هوایی منظم و برنامه ریزی شده است تا بتوانند با تامین بار مشخص، جهشی در حوزه صادرات استان ایجاد کنند.
به گفته او، هماکنون با توجه به مشکلات ایرلاینها و فرودگاه شیراز، اکثر صادرکنندگان ترجیح میدهند بار خود را از خارج از استان صادر کنند و این امر موجب شده استان متضرر شود.
فروغان با تاکید بر اینکه بخش حاکمیتی باید از توان خود برای تسهیل فرآیند صادرات استان بهره ببرند گفت: مسئله کارگو بار هوایی برای استان فارس بسیار مهم است که باید حتما با همکاری دستگاههای مرتبط آن را پیگیری کنیم.
او در خصوص دستور جلسه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان و زمانبندی اتمام آن نیز گفت: با توجه به تاکید استاندار فارس بر تکمیل ساخت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان فارس باید با همکاری دستگاههای مرتبط این پروژه عظیم را به سرانجام رساند، تا از ظرفیتهای استان فارس در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی بهطور کامل استفاده شود و بتوان به ظرفیت واقعی صادرات استان دست پیدا کرد.
فروغان همچنین به مشکل دستورجلسه مبنی بر کمبود نیروی ارزیاب گمرک جهت ارزیابی فرش دستباف اشاره و گفت: صادرات فرش از استان فارس مشکل کمبود نیروی ارزیاب گمرک جهت ارزیابی فرش دستبافت دارد.
او گفت: سالهاست که استان فارس در بحث تولید و صادرات فرش به ویژه فرش دستبافت در کشور و جهان سرآمد است، اما متاسفانه در ۱۱ ماهه امسال تولیدات و صادرات محصول از استان فارس به دلیل مشکلات موجود بسیار کم شده است و استانهای دیگر در این امر پیشی گرفته اند.
علی محبی مدیر کل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" در استان فارس و بندرلنگه در پاسخ به مشکلات صادرکنندگان گفت: سهام شرکت هما متعلق به خود شرکت است و بودجهای از دولت دریافت نمیکند و خودش باید هزینههای خودش را تامین کند، که با توجه به مشکلات موجود در حال حاضر تمامی ایرلاینها با مشکلات مالی مواجه و ضررده شدهاند.
او با برشماری دلایل عدم حمل بار توسط هواپیماهای ایرلاینها، گفت: نمیتوان از هواپیماهای مسافری انتظار داشت که بار زیادی را حمل کنند لذا با توجه به شرایط آبوهوایی در هر روز میتوان میزان بار هر پرواز را مشخص کرد.
محبی گفت: از دیگر مشکلات این حوزه را نبود دستگاه اکس ری باکیفیت در فردگاهها است به عنوان مثال در فرودگاه لار پایانهای ۲ سال است که تکمیل و ساخته شده، اما امکان افتتاح به دلیل اینکه پلیس فرودگاه کیفیت دستگاه ایکسری را قبول ندارد، فعلا وجود ندارد.
او گفت: در حال حاضر با توجه به مذاکرات و قول مساعدت وزیر قرار است از کشور چین هواپیما وارد کنیم تا ناوگان کل کشور نوسازی شود که این مهم میتواند ایجاد کننده انگیزه در حوزه کارگو هوایی و حمل هوایی کالاها باشد.
حیدری نماینده اداره کل فرودگاههای استان فارس هم گفت: در سالهای گذشته برای کارگوی حمل هوایی هزینههای بسیاری شد، اما با توجه به وجود قوانین دست و پا گیر و نظرات شخصی مسئولان در گذشته نتوانستیم از ساختمان و تمامی تجهیزاتی که برای آن در نظر گرفته شده بود استفاده کنیم و این طرح تا کنون نیمهتمام باقی مانده است.
او گفت: همچنین قوانینی در هیئت وزیران تصویب شده است که این قوانین دستوپاگیر فرودگاه و ایرلاینها شده است و باعث شده ایرلاینها هزینههای بیشتری را نسبت به قبل متحمل شوند و به عنوان مثال هزینه پارکینگ هواپیما از ۳ ساعت به بعد محاسبه میشد که هم اکنون به ۲ ساعت کاهش یافته و هواپیما از ۲ ساعت پارکینگ مشمول دریافت هزینه میشود.
در این جلسه آقای همتیان مدیرعامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان فارس به بیان گزارش دقیق از این پایانه و مشکلات و راهکارهای تحقق آن عنوان کرد.