مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از رفع تصرف هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی در استان خبر داد.

عبدالحسن صمدنژاد در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، با اشاره به شعار امسال با عنوان "ایران سرسبز، ایران قوی؛ همه باهم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی، گفت: برای دستیابی به سیاست‌ها و اهداف ترسیم شده منابع طبیعی در این هفته، مشارکت همه جانبه مردم و همچنین دستگاه‌ها و بهره وری صحیح از ظرفیت تشکل ها، همیاران طبیعت، خیرین آبخیزداری و پایگاه‌های بسیج در روستا‌ها و شهر‌ها و مرتع‌داران و بهره برداران الزامی است.

او گفت: تشخیص علت عمدی و غیر عمدی آتش سوزی‌ها سخت و نیاز به شاهدین است و گاهی دیده شده که آتش سوزی از کنار باغات و مزارع به مراتع کشیده شده که در چنین مواردی صاحب باغ به دادگاه معرفی می‌کنیم و در این راستا ۷۵ مورد پرونده این چنینی در فارس تشکیل شده است.

صمدنژاد همچنین در خصوص تجهیزات اطفا حریق، گفت: در رابطه با هلیکوپتر مخصوص و خلبان هلیکوپتر تخصصی و خلبانان آتش‌نشان باید گفت که این امکان را در عرصه‌های جنگلی فارس نداریم کما اینکه هلیکوپتر‌های آتش نشانی و آب پاش موجود در جنگل‌های زاگرس کاربرد زیادی ندارد و نمی‌توان از آن استفاده خوبی برای عرصه‌های جنگلی فارس کرد.

به گفته این مقام مسئول، تلاش شده است تا سایر تجهیزات اطفاء حریق را افزایش دهیم که در این راستا تاکنون برای ۵۰۰ نفر تجهیزات و دمنده تهیه شده که نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

صمد نژاد گفت: افزایش تعداد قرقبان‌های فصلی در فارس برای حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی فارس ضروری است و در این زمینه ۲۵۷۷ نفر نیرو نیاز است که از پارسال برای بکارگیری حدود ۷۰ نفر اعتبار داده شده و امسال تلاش داریم این تعداد را به ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر برسانیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: برخلاف اینکه انتقاد‌ها و بدبینی به اداره کل منابع طبیعی می‌شود، اما در این خصوص دستگاه‌های اجرایی زیادی دخیل هستند.

صمدنژاد به رفع تصرف از هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی اشاره و گفت: در حریم شهرها، اداره کل راه و شهرسازی متولی است و در حوزه‌های محیط زیستی بخشی از آن‌ها به سازمان محیط زیست برای مراقبت واگذار شده است و همچنین در زمینه ویلاسازی و ساخت و ساز اغلب در در اراضی کشاورزی است که سازمان جهاد کشاورزی، متولی نظارت و برخورد است.

او گفت: برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی، ظرفیت خوبی به وجود آمده است و با پایش ماهواره‌ای دقیق و لحظه ای، از طریق مدیریت فناوری این اداره کل، تخریب و تصرف اراضی در کوتاهترین زمان ممکن قابل رصد و پیگیری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری فارس به فعالیت کوره‌های غیر مجاز تولید زغال  اشاره و گفت: متاسفانه تولید زغال از کوره‌های کارگاه‌ها به خانه‌های مسکونی و چاله‌ها کشیده شده است و برخی از این کوره‌ها به صورت غیرمجاز و در بشکه‌های ۲۲۰ لیتری در خانه‌ها ایجاد می‌شوند که در حال شناسایی و امحا آن‌ها هستیم.

صمدنژاد گفت: در این زمینه تاکنون ۹۴ نفر دستگیر شده‌اند و ۳۵۱ خودرو توقیف و ۳۴۲ پرونده قضایی در استان تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس به طرح اقتصادی کردن مرانع و اراضی منابع طبیعی و حفاظت از آن اشاره، گفت: اگر منابع طبیعی برای مرتعداران درآمد داشته باشد قطعاً برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

به گفته او در این زمینه طرح‌هایی برای ۳ شهرستان‌ها تهیه شده که با اجرای آن، ضمن تولید ثروت برای دولت و حفظ منابع طبیعی با کمک مرتعداران و مردم، به اقتصاد خانوار کمک می‌شود و از جمله آن می‌توان به کشت آنغوزه، گل نرگس و یا بادام کوهی با درآمدی بیشتر از درآمد کشاورزی و دامداری اشاره کرد.

صمدنژاد گفت: این طرح الگویی، برای اولین بار است که در فارس در سطح کشور اجرا می‌شود و بر اساس نوع خاک، نیاز آبی و … کشت هر محصول مشخص میشود.

صمدنژاد در بخش دیگری به برنامه هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۳ اسفندماه اشاره و گفت: مراسم مشترک روز درختکاری در کمربندی اکبرآباد با مشارکت شهرداری شیراز، درختکاری دانش آموزی، همایش بزرگ آبخیزداری در دانشکده کشاورزی شیراز تجلیل از پیشکسوتان، همایش پیشگیری از آتش‌سوزی، جشن درختکاری، پیاده‌روی کوهستان در روز جمعه و همایش بزرگ هنگ امداد طبیعت با هماهنگی سپاه فجر استان از جمله برنامه‌هایی است که در طول این هفته اجرا می‌شود.

صمدنژاد با بیان اینکه در سال جاری واحد مدیریت فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری فارس طرح‌های خوبی را اجرا کرد، افزود: این واحد برای نخستین بار در کشور، در استان فارس ایجاد شده که از جمله اقدامات اساسی این واحد می‌توان به پایش ماهواره‌ای در بحث تخریب و تصرف اراضی، شناسایی و کنترل وضعیت جنگل‌ها از لحاظ بیماری‌ها و آفات، تدوین نقشه تراکم پوشش گیاهی و سیلاب، تهیه بانک اطلاعات معادن فارس با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای فعالتی دارد.

صمد نژاد افزود: همچنین تدوین نقشه پیش بینی آتش سوزی در مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی، پایش تغییر کاربری، مکان یابی وقوع حریق همراه با تعیین نوع و شدت آن با استفاده از هوش مصنوعی و از طریق پهپاد بخشی از فعالیت واحد مدیریت فناوری است که نتیجه آن حفاظت هرچه بهتر از اراضی طبیعی، جنگل‌ها و مراتع استان فارس خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس همچنین بخشی از سخنان خود را به بیان عملکرد و اقدامات صورت گرفته در سال جاری توسط این اداره کل اختصاص داد و گفت: تخصیص ۳۲ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی به ذخیره گاه گونه‌های کمیاب و منحصر به فرد، نهال کاری و بذرکاری در ۱۹ هزار هکتار از اراضی طبیعی، تولید بیش از یک میلیون اصله نهال، زراعت چوب در ۴۱۴ هکتار از اراضی فارس به منظور تامین بخشی از نیاز صنایع چوبی کشور توسط این اداره کل اجرا شده است.

به گفته صمدنژاد اجرای طرح‌های کنترل سیلاب و رسوب در ۶۲۰ هکتار از اراضی طبیعی استان، رفع تصرف از ۱۴۰۰ هکتار اراضی تصرف شده، اجرای طرح‌های بیابان زدایی با کشت نهال، کشت گیاهان دارویی در ۸ هزار هکتار از اراضی استان، واگذاری مدیریت سه پارک جنگلی به بخش خصوصی و تدوین طرح مرتعداری برای ۱۴۰ هزار هکتار از مراتع استان بخشی از این اقدامات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.