شهردار کرمان:

اجرای تقاطع شهدای خلبان باعث حیف شدن بیت المال است

شهردار کرمان گفت: پروژه شهدای خلبان که از سال‌ها قبل، شروع شده و ادامه دارد قطعا موجب حیف شدن بیت‌المال است.

شهردار کرمان درخصوص تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»، با اشاره به بازطراحی این پروژه و تعریف آن در قالب دو فاز اجرایی، گفت: انتظارمان این است که در اجرای فاز نخست پروژه «شهدای خلبان» تأخیری اتفاق نیفتد، ضمن اینکه دو ماه تأخیری که در اجرای این پروژه پیش آمد و منتج به فازبندی پروژه شد، قریب به ۳۰۰ میلیارد تومان به سود عمومی شهر تمام شد که این مبلغ را در زیرساخت‌های مهم‌تر شهر ازجمله آسفالت و حمل‌ونقل عمومی هزینه خواهیم کرد.

سعید شعرباف، در واکنش به گفت‌وگوی منتشرشده با رییس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء کرمان، درخصوص تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان»، با بیان اینکه تلقی مجموعه خاتم از سود و ضرر این پروژه برای شهر کرمان، تلقی درستی نیست، گفت: ما در پروژه تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان» حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم؛ برای طرحی که به گفته کارشناسان با توجه به  اجرا نشدن کامل بزرگراه «شهید سلیمانی»، نقش ترافیکی بسیار اندکی در فضای فعلی شهر کرمان خواهد داشت و شبیه‌سازی هم این موضوع را نشان می‌دهد.

به گفته او این در حالی است که رقم ۵۰۰ میلیارد تومانی که به‌صورت تقریبی برای این پروژه محاسبه شده، معادل بودجه عمرانی شهرداری کرمان طی امسال است؛ ضمن اینکه با این مبلغ می‌توان نیمی از نیاز حیاتی شهر کرمان در آسفالت معابر را تأمین کرد.

شهردار کرمان می گوید: یکی از اشتباهات بزرگ چند سال اخیر در شهرداری کرمان، تعریف غیرعالمانه و وسیع تقاطع‌های غیرهمسطح بوده که بسیاری از اساتید دانشگاه و کارشناسان هم نسبت به آن انتقاد داشتند، اما مدیریت شهری به این دغدغه‌ها اعتنایی نکرده است.

شعرباف می گوید: با توجه به اینکه پروژه «شهدای خلبان» از سال‌ها قبل، شروع شده و بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ما در ابتدای دوره به این جمع‌بندی رسیدیم که این پروژه حتماً ادامه پیدا کند، با اینکه شکی در این نداشتیم که جزو اولویت‌های شهر نیست و هزینه‌ای که برای آن می‌شود قطعا موجب حیف شدن بیت‌المال است.

به گفته او  با این حال، تعهدی داده شده و قراردادی بسته شده بود و ما باید کار را ادامه می‌دادیم.

شهردار کرمان با اشاره به انجام کارِ کارشناسی در مورد پل «شهدای خلبان» در دو ماه ابتدایی این دوره که در نتیجه آن، فعالیت مربوط به این پل در دو فاز تعریف شد، می گوید: به این ترتیب، ما از همه حرکت‌های مجاز و ۱۶ حرکت مربوط به این تقاطع غیرهمسطح، بدون اینکه خللی ایجاد شود، چند حرکت حیاتی‌تر را در فاز اول پیاده می‌کنیم که هم بتوانیم از ۳۰ درصد کار انجام‌شده استفاده کنیم و بیت‌المالی که تا الآن هزینه شده، حیف نشود و هم بتوانیم در فاز اول، حداقل بخشی از این پروژه را طراحی و اجرا کنیم.

شعرباف گفت: با تملک کامل فاز نخست و تملک مسیر «عطا احمدی» تا پل «شهدای خلبان»، می‌توانیم این مسیر را کامل کنیم.

او می گوید: بازطراحی پروژه «شهدای خلبان»، انجام و به قرارگاه سازندگی خاتم اعلام شد و سعی کردیم تا حد امکان، تعهدمان به لحاظ مالی را به‌صورت نقدی بپردازیم؛ البته ما هنوز هم به قرارگاه خاتم بدهی داریم که ازطریق فروش زمین و در برخی موارد، فروش زمین به پیمانکاران خاتم، این بدهی را پرداخت می‌کنیم.

شهردار کرمان با بیان اینکه انتظارمان این است که در فاز نخست پروژه «شهدای خلبان» تأخیری اتفاق نیفتد، گفت: دو ماه تأخیری که در اجرای این پروژه پیش آمد و منتج به فازبندی پروژه شد، قریب به ۳۰۰ میلیارد تومان به سود عمومی شهر تمام شد که این مبلغ را در زیرساخت‌های مهم‌تر شهر ازجمله آسفالت و حمل‌ونقل عمومی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هزینه خواهیم کرد.

شعرباف، همچنین در مورد طرح تقاطع «شرف‌آباد» بیان کرد: تیم مشاور دانشگاه تهران در حال آسیب‌شناسی این طرح است و اگر مطالعات نشان دهد که در سه‌راهی «شرف‌آباد» به تقاطع غیرهمسطح نیاز داریم، قطعا اقدام خواهیم کرد.

او می گوید: یکی از مسایلی که طی سال‌های گذشته بسیاری از منابع شهرداری کرمان را به انحراف برده، مطالعات ناقص ترافیکی بوده و سعی ما این است که ضمن اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام را تعیین‌تکلیف کرده و به سرانجام برسانیم، آسیب‌شناسی خوبی در این حوزه انجام دهیم و موضوع را عالمانه پیگیری کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار