نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس در جریان بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور نحوه هزینهکرد تامین مالی خارجی (فاینانس) را برای طرحهای دولتی و غیردولتی را تعیین کردند.
به موجب این مصوبه؛ در مواردی که استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) منوط به تضمین ایران مبنی بر بازپرداخت اصل و هزینههای تسهیلات مالی أخذشده از منابع تأمین کنندگان مالی بانکهای کارگزار خارجی و بانکها و مؤسسات مالی و توسعهای بینالمللی باشد، وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است پس از تصویب هیأت وزیران به نمایندگی از طرف دولت ضمانتنامههای کلی یا اختصاصی لازم برای طرحهای مذکور را حداکثر ظرف یکماه صادر یا اختیار امضای آن را با تصویب هیأت وزیران به مقام مسؤول ذیربط تفویض کند.
در مورد کلیه طرحهای دولتی و غیردولتی متقاضی استفاده از تسهیلات مالی خارجی أخذ تأییدیه دستگاه اجرائی ذیربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، طرحهای بخش دولتی شامل طرحهای شرکتها و طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ضروری بوده و بازپرداخت اصل و سود تسهیلات هر یک از طرحها از محل عایدات آنها و یا منابع پیشبینیشده در این قانون قابل پرداخت است.
مبلغ ۲ میلیارد یورو از محل فاینانس در اختیار شرکت راه آهن قرار میگیرد تا جهت اتصال ریل ایران به همسایگان هزینه شود.
دولت مجاز است با رعایت قانون استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی از تسهیلات تأمین مالی خارجی، برای استفاده از منابع بانکها و مؤسسات مالی و توسعهای بینالمللی به منظور تجهیز آزمایشگاهها و کارگاه ها، مبلغ یک میلیارد یورو برای دانشگاهها، دانشگاههای علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی با تضمین و بازپرداخت خود و یک میلیارد یورو برای هنرستانهای وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مراکز آموزش فنی و حرفهای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تضمین دولت و بازپرداخت آن از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین کند.
مطابق قانون برنامه پنجساله ششمدر سال ۱۴۰۱ تا سقف ده میلیون یورو تسهیلات خرید ملزومات خارجی برای توسعه برنامه راهبردی هوافضا در نظر گرفته شود و در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده شود.
به منظور توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری دولت موظف است حداقل مبغ دومیلیارد دلار از تسهیلات خارجی را جهت ساخت و بهرهبرداری از خطوط مترو و قطار سبک شهری و طرحهای کاهش آلودگی هوا و خرید اتوبوس حمل و نقل شهری اختصاص دهد.