آغاز رویدادی بزرگ با صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در کشور

مردمی بودن رشته‌های صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در رویداد ثبت ملی شهر‌ها و روستا‌های صنایع‌دستی مشهود، ارزشمند و آغاز یک رویداد بزرگ است.

خانم توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست با هنرمندان، اعضای شورای اسلامی و پیشکسوتان شهر هفشجان گفت: با توجه به قدمت و هنر خاص هنرمندان هفشجانی در سنگ‌تراشی سنتی می‌توان برای مبلمان شهری از وسایل و مواد اولیه سنگی بهره‌گیری کرد.

در بوستان‌های سنگی می‌توان انواع صندلی‌های نشیمن، گلدان‌ها و وسایل دیگر را از جنس سنگ تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد.


بیشتر بخوانید


در روند ثبت شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع‌دستی شاخص‌هایی تعریف شده که براساس آن فعالیت‌های مردمی باید مورد توجه باشد.

کارگاه‌های فعال، توسعه مراکز آموزشی، دانشگاهی و استاد و شاگردی، تهیه و تولید انواع فیلم، کلیپ و تیزر، رونق تبلیغات در فضای مجازی و کاربردی کردن تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی مورد توجه باشد.

ساخت نماد‌های سنگی، تقویت بازار فروش داخلی و خارجی، ادامه تولید محصولات دارای قدمت و آموزش هنر سنگ‌تراشی سنتی به دختران و بانوان باید مورد توجه هنرمندان هفشجانی باشد.

خیابان سنگ‌تراشان سنتی هفشجان به بازار فروش صنایع‌دستی تبدیل می‌شود

آقای شفیعی مشاور نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی گفت: تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی، کاربرد و مصرف محصولات مرتبط با آن در چهارمحال و بختیاری و شهر هفشجان نهادینه شده است.

اهالی هفشجان از نظر مردم‌شناسی، آداب، رسوم و فرهنگ جزو شهروندان مطرح در استان، کشور و نقاط مختلف دنیا هستند.

خیابان سنگ‌تراشان سنتی هفشجان می‌تواند به بازار فروش انواع تولیدات مرتبط با صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی تبدیل شود.

در صورت ثبت، نام‌گذاری و معرفی هفشجان به‌عنوان شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی می‌توان علاوه بر افزایش انواع تولیدات رشته‌های صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی این شهر، نسبت به باززنده‌سازی سایر رشته‌های این بخش و تحقق اهداف مورد نظر این نام‌گذاری با همکاری هنرمندان، مردم محلی و مجموعه مدیریت شهری اقدام کرد.

ارتقای تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان نیازمند توجه به صنایع‌دستی جوامع محلی است.

کاربردی شدن هنر‌های سنتی در چهارمحال و بختیاری

آقای جیلان سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تلاش‌ها برای نام‌گذاری و معرفی هفشجان به‌عنوان شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی ادامه دارد.

کاربردی و مصرفی شدن انواع تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی چهارمحال و بختیاری مانند سنگ‌تراشی سنتی هفشجان با هدف افزایش اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری، جلوگیری از مهاجرت‌ها و رونق اقتصادی در دستور کار هنرمندان استان قرار دارد.

بهره‌مندی از توان بخش خصوصی و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در تحقق اهداف مورد نظر در نام‌گذاری و معرفی شهر‌های ملی صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی تأثیرگذار است.

ثبت هفشجان به‌عنوان شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی از مهم‎ترین خواسته‌های مردم، هنرمندان، مسئولان، مجموعه مدیریت شهری، فعالان صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی و گروه‌های مختلف در این شهر به‌شمار می‌رود.

تحقق اهداف شهر‌های ملی صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در چهارمحال و بختیاری به‌منظور ارتقای این شهر‌ها به ثبت جهانی در دستور کار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار دارد.

خلق نقش‌هایی خاص بر روی سخت‌ترین سنگ‌ها

آقای کیوانی رئیس شورای اسلامی شهر هفشجان گفت: هنرمندان این شهر نقش‌های خاص را بر روی سخت‌ترین سنگ‌ها، حجاری آثار فاخری خلق می‌کنند.

ردپای هنرمندان سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی) هفشجان در بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری، کشور و دنیا مشهود است.

مجموعه مدیریت شهری در شورای اسلامی و شهرداری هفشجان برای احداث اکوپارک و موزه سنگ در این شهر همکاری لازم را با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری انجام می‌دهد.

به‌همین منظور ارتقای کمی و کیفی آموزش‌ها، رونق کارگاه‌های تولیدی و تحول در فروشگاه‌های عرضه تولیدات سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی) هفشجان ضروری است.

توجه به این شاخص‌ها در افزایش اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری، جلوگیری از مهاجرت‌ها، رونق اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت مردم و تحول در حوزه گردشگری نقش‌آفرینی می‌کند.

هنری با قدمت ۸۰۰ ساله

آقای فرهادی رئیس انجمن سنگ‌تراشان سنتی هفشجان گفت: هم‌اکنون ۷۲ هنرمند فعال هفشجانی در این رشته مشغول به‌کار هستند.

در صورت نام‌گذاری و معرفی هفشجان به‌عنوان شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی (حجاری سنتی) می‌توان از سال آینده نسبت به افزایش کارگاه‌ها، رونق مجسمه‌سازی سنگی، راه‌اندازی اکوموزه سنگ، احداث اکوپارک، ساخت شهربازی و فعال کردن کارگاه‌های مرتبط با سایر تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در این شهر اقدام کرد.

سنگ تراشی هفشجان ۸۰۰ سال قدمت دارد و خانواده باقری‌ها از مشهورترین سنگ‌تراشان هفشجانی هستند.

هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری نامزد ثبت شهر ملی سنگ‌تراشی سنتی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار