وزیر ارشاد خبر داد؛

صدور مجوز‌های کسب و کار با استفاده از واژگان فارسی

اسماعیلی گفت: در صدور مجوز‌های کسب و کار استفاده از واژگان فارسی با حساسیت پیگیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار بر این است در صدور مجوز‌های کسب و کار استفاده از واژگان فارسی با حساسیت انجام گیرد و وزارت ارشاد به عنوان متولی این امر حساسیت ویژه خواهد داشت.

به گفته اسماعیلی، از مهمترین راه‌ها برای حفظ و صیانت از زبان فارسی این است که فرهنگ استفاده از واژگان فارسی در تابلو‌های شهری و تابلوی اصناف و همچنین استفاده از اسم ایرانی برای خودروی داخلی با جدیت دنبال شود.

رهبر معظم انقلاب، هم بارها در سخنرانی‌های خود در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: «من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است». ایشان با ابراز گله ­از ترویج زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی، همواره بر لزوم ترویج زبان صحیح و معیار و صیقل‌خورده تاکید کرده اند.

وزیر ارشاد سازمان صداوسیما را هم عامل مهمی در فرهنگ سازی برای استفاده از زبان فارسی می‌داند و تاکید کرد، اگر لازم باشد از نیروی انتظامی برای پاسداشت زبان وادبیات فارسی بهره خواهیم برد تا از آسیب رسیدن به زبان وادبیات فارسی جلوگیری کنیم.

او البته اذعان کرد که در بخش پاسداشت زبان فارسی به خود و همکارانش نمره خوبی نمی‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۵۶ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
در صنعت نفت گاز پتروشیمی هواپیمایی و علوم پزشکی از قدیم الایام بسیاری از کلمات کاربدی در این مشاغل انگلیسی بوده و هست و خواهد بود همین روی خودروهای نیروهای انتظامی و روی البسه نیروی انتظامی نوشته شده پلیس و پلیس یک کلمه انگلیسی است حالا بروید این کلمات رو عوضشون کنید اگه می تونید البته قبلش باید شکمتون رو با کش لقمه یا همان پیتزا یا پیزای نام ایتالیایی سیر کنید که توان سر کله زدن برای تعویض این لغات را داشته باشید یه عمر نوح می خواد یه صبر ایوب تا بتوانید این همه لغات واژگان انگلیسی و عربی در فارسی و در صنعت نفت و هواپیمایی و علوم پزشکی را عوضش کنید البته شدنیست ولی به عمر ما قد نمی دهد . پارسی را فارسی کردند و فارسی را با عربی و انگلیسی درآوختند و الان مردم ایران دارن با زبان فارسی پارسی انگلیسی عربی ترکی کردی بلوچی لری مازنی و گیلکی و ترکمنی و آذری درآمیخته با پارسی و فارسی باهم ارتباط برقرار می کنند بیخیال مرد این زبان فعلی شده جزو فرهنگ ایرانیان مثل این حکایت هندوستانیها میشه اومدن انگلیسیها رو از کشورشون کردن بیرون زهی خیال باطل خودشون از صفر تا صدشون شدن انگلیسی گاندیم دلش خوش بود انگلیسها رو کرده بیرون نمی دونست بعد رفتن انگلیسها مردمان هندوستان میشن انگلیسی . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
بیش از دو سوم جمعیت ساکن در جغرافیای سیاسی به نام ایران غیر فارس هستند، شما مثلاً در منطقه آذربایجان چطور می‌توانید اسامی زبان فارسی را که مردمانش فارس نیستند حتی در انتخاب نام کسب و کار تحمیل ایجاد کنید،یقینا این مسأله نشان از استیصال فرهنگ فارسی میتواند صورت گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه برنامه های صداوسیما بیشتر از همه از واژگان انگلیسی استفاده می کنند مثل خندوانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
انگلیسی زبان جهانی هست فکری بحال آیت همه واژه عربی کنید هرچند در عرب دوستی امثال تو شکی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
اين هم يك نوع سنگ اندازي براي ايجاد كسب و كار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
فقط به انگلیسی که زبان جهانیه و چه بخوایم و چه نخوایم ارزشمنده، گیر دادین ولی بیش از نیمی از واژه هایی که استفاده می کنید عربیه و هیچ تلاشی برای اصلاح اون نمی کنید. عبارت "صدور مجوز" عربیه و فارسی اون میشه "دادن اجازه" یا "لیسانس کار"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
به دلیل عرف جامعه و شاید محاوره، ممکن هست بعضی مواقع، ناخواسته از کلمات غیر فارسی استفاده بشه، اما توجه کنید، ناخواسته....
جناب وزیر؛
برو این بازیگر نما های بعضا بی غیرت و بی حیا را بگیر که میان توی جشنواره فیلم فجر که به اسم انقلاب و شهدا برگزار میشه، فیس و افاده میدن...
آقای وزیر؛
فارسی حرف زدن و نزدن مردم، نه گناه هست و نه خلاف شرع و دین خدا، اما مجوز دادن و پخش کردن موسیقی هایی که فقط به درد مجالس لهو و لعب میخوره، گناه هست..
آقای وزیر؛
چکار کردید برای وضعیت حجاب جامعه، چکار کردید برای این نمایش خانگی که فیلم هاش، حتی دین و اسلام و انقلاب و شهدا را هم زیر سوال میبره...
آقای وزیر؛
چکار کردید؟؟؟ چکار کردید؟؟
هیچ هیچ و هیچ...
شما هیچ کاری نکردید...
واگذارتون میکنم به خدا، که برای هیچ موضوعی، هیچ کاری نکردید....
Iran (Islamic Republic of)
لر
۰۹:۳۸ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
الان فهمیدم مشکل ایران کلا واژگان است که اشتغال ایجاد نمیشود ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
بله صدا و سیما خیلی موثر میتونه باشه. مثلا به جای استفاده از کلمه ی اپلیکیشن که خیلی هم در صدا و سیما به کار میبرن کلمه ی برنامه رو به کار ببرن. صدا و سیما حتما باید مواظب زبان فارسی باشه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۸:۵۲ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
با سپاس فراوان پارسی را پاس فارسی بدارید ای بزرگ مرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
خون سلبریتیها رنگین تر از بقیه مردم است؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
این همه تابلوها با واژگان غیرفارسی را چه کسی مجوز داده است.
آخرین اخبار