رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از آمادگی کامل اورژانس کرمانشاه برای حوادث چهارشنبه سوری خبر داد.

هومن رفیعی گفت: طبق شیوه‌نامه‌ای که هر ساله در خصوص چهارشنبه آخر سال از سوی اورژانس کشور ابلاغ می‌شود باید اقدامات لازم در راستای پیشگیری و آموزش انجام گیرد که اورژانس کرمانشاه نیز به دنبال این شیوه‌نامه‌ها جلسات متعددی برگزار کرده است.

به گفته رفیعی، در جلسه کارگروه بحران شهرستان کرمانشاه که با حضور فرماندار برگزار شد برنامه‌های مورد نظر برای جلوگیری از وقایع چهارشنبه آخر سال مطرح شد.

بر اساس هماهنگی‌های لازم مقرر شده تا با همکاری ارگان‌های مربوطه با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای آموزش و اطلاع رسانی به مردم از طریق نصب بنر‌های آموزشی در شهر و تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها از طریق فضای مجازی اقدام شود.

آقای رفیعی با تاکید بر آمادگی اورژانس برای حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال، گفت: در حال حاضر در کانال‌ها و سامانه شاد آموزش‌هایی در جهت آگاه سازی والدین و دانش آموزان در مورد مخاطرات چهارشنبه آخر سال در حال انجام است و همچنین جلساتی با هلال احمر، آتش نشانی و پلیس صورت گرفته است.

 آموزش‌های لازم برای نحوه مدیریت و درمان مصدومین حوادث ناشی از چهارشنبه آخر سال نیز از جمله اقداماتی است که به منظور آمادگی‌های اورژانس برای آخرین چهارشنبه سال صورت گرفته است و از ابتدای هفته آینده از طریق صدا و سیما برنامه‌های صوتی و تصویری برای آگاهی‌سازی مردم انجام می‌شود.

 در روز‌های پایانی سال و با نزدیکی به چهارشنبه آخر سال تمام بیمارستان‌های استان کرمانشاه در حالت آماده قرار می‌گیرند و نکات مهم و قابل توجه در این زمینه گوشزد می‌شود.

با توجه به استقبال مردم از مراسم چهارشنبه آخر سال شاهد انفجار‌های مواد محترقه در بعضی مناطق هستیم که باوجود وقوع چند مورد انفجار هنوز گزارشی مبنی بر مصدومیت و فوت ناشی از این حوادث ثبت نشده است، اما در هر حال آمبولانس‌های اورژانس در ۷۱ پایگاه شهری و جاده‌ای علاوه بر خدمات هر روزه خود آمادگی کامل برای حوادث پیش‌رو را دارند.

به گفته آقای رفیعی، سال گذشته آمار مصدومین در هفته پایانی سال و به مناسبت چهارشنبه آخر سال حدود ۱۱۶ مورد مصدومیت ثبت شده که از این تعداد ۸۹ مورد مرد و ۲۷ مورد زن بودند.

محدوده سنی مصدومین حادثه چهار شنبه سوری در سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۹ سال بوده که بیشترین آسیب از نوع سوختگی در نواحی سر، صورت، چشم و دست‌ها است و طبق آمار حادثه آفرین‌ترین مواد محترقه شامل ترقه و اکیل سرنج بوده است.

 به دلیل ناآگاهی بسیاری از نوجوانان از مخاطرات مواد محترقه و پنهان‌کاری‌های آن‌ها از والدین تقاضا داریم آموزش‌ها و نکات لازم در مورد نحوه نگه داری و خطرات مواد محترقه را به فرزندان خود بدهند.

 مواد منفجره را به هیچ وجه به سمت درخت، درب منازل و کابل و دکل‌های برق پرتاب نکنند و در صورت روشن کردن آتش بر میزان شلعه‌ور بودن آن حتماً توجه داشته باشند و پس از اتمام مراسم برای خاموش کردن آن اقدام شود.

در صورت بروز حوادث سوختگی حتماً با اورژانس تماس گرفته و تا آمدن نیرو‌های اورژانس مصدوم را از محل حادثه دور کنند و اگر آتش سوزی صورت گرفته با آتش نشانی به شماره ۱۲۵ تماس داشته باشند و در صورت مشاهده فروش غیر مجاز مواد محترقه با ۱۱۰ تماس بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.