رئیس کل دادگستری گلستان از برخورد شدید دستگاه قضایی با متخلفین برداشت قارچ ترافل خبر داد.

درنشست هم اندیشی مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری گلستان با رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان و قضات ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت برداشت قارچ (دنبلان کوهی) و برخورد شدید با متخلفین و بهره برداران این قارچ در گلستان مطرح شد.

 رئیس کل دادگستری گلستان گفت: برداشت قارچ ترافل در شهرستان‌هایی مثل گالیکش زیاد بوده و باید این شهرستان‌ها عزم جدی در برخورد با این متخلفان داشته باشند.

حیدر آسیابی گفت: بررسی نظرات کارشناسی صادر شده در همه کمیسیون‌هایی که درباره سرنوشت منابع طبیعی تصمیم گیری می‌شود را آغاز کرده ایم و در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

او می گوید: این نظارت‌ها با هدف پیشگیری از تخلفات احتمالی و سهل انگاری‌هایی است که سبب تشخیص اراضی ملی به عنوان مستثنیات می‌شود.

آسیابی گفت: برخی اختلاف نظر‌ها در تفسیر از قانون سبب می‌شود متخلفان تطهیر شوند و عرصه‌های ملی با استفاده از نظرات کارشناسی به نام اشخاص سند زده شود که این موضوع با قانون ملی شدن جنگل‌ها منافات دارد.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: رسیدگی خارج از نوبت پرونده‌های کیفری و اختصاص شعب تخصصی برای پرونده‌های حقوقی از جمله تلاش‌های دادگستری برای حمایت از منابع طبیعی است.

 آسیابی گفت: بیشتر اراضی ملی استان حدنگاری و سند دار شده است و پیگیر تکمیل کار حدنگاری ۷۶ درصد باقی مانده مساحت پارک ملی گلستان تا سال اینده هستیم.

رئیس کل دادگستری گلستان از مسئولان منابع طبیعی استان خواست: با استفاده از ظرفیت‌های قانون، جلوی ساخت و ساز‌های غیرمجاز را بدون نیاز به حکم قضایی در همان شروع کار بگیرند و اجازه ندهند کار به تکمیل بنا برسد.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان هم این جلسه با قدردانی از حمایت قاطعانه دستگاه قضایی در برخورد با متخلفان و دست اندازان به عرصه‌های ملی و منابع طبیعی گفت: برخی آرایی که سال‌ها صادر شده بود، اما به علت نگرانی‌هایی که وجود داشت امکان اجرای آن را نداشتیم امسال به ویژه چند ماه اخیر با حمایت قاطع دادگستری استان، همکاران ما در اداره منابع طبیعی استان جسارت بیشتری برای اجرای این آرا و برخورد با متخلفان پیدا کردند.

عبدالرحیم لطفی می گوید: حمایت و پشتوانه خوب دادگستری استان به همکاران ما برای انجام وظیفه حفظ عرصه‌های منابع طبیعی کمک می‌کند.

او گفت: برداشت قارچ ترافل به صورت جدی به جنگل‌ها و مراتع صدمه می‌زند.

لطفی گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برداشت این نوع قارچ را که ارزش بالایی نیز دارد، ممنوع کرده است.

لطفی افزود: برخی ازحیوانات داخل جنگل مانند سنجاب‌ها وموش خرما از قارچ دنبلان تغذیه می‌کنند و متخلفان با ردیابی این سوراخ ها به دنبال قارچ هستند. 

 برداشت قارچ دنبلان از اواسط اسفندماه شروع می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه  دارد.

قارچ ترافل یا دنبلان کوهی دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی بوده و گیاه دنبلان یکی از غنی‌ترین گیاهان خوراکی در جهان است که قیمت بالایی هم دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار