نائب رئیس انجمن دوستداران دماوند کوه گفت: تمدید نشدن مجوز فعالیت آخرین معدن دماوند این قله را به ثبت جهانی نزدیک تر کرد.

مهدی مسچی گفت: تمدید نشدن مجوز فعالیت آخرین معدن پوکه در یال جنوب شرقی قله دماوند به عنوان مرتفع‌ترین و بزرگ‌ترین معدن پوکه در دامنه قله  گام مهمی در راستای حذف یکی از موانع اصلی ثبت جهانی دماوند بود که با تلاش و پیگیری به نتیجه رسید.

او می‌گوید: این اقدام با استناد به رای شورای عالی معادن کشور و پیگیری‌های بی‌وقفه طرفداران محیط زیست و علاقه‌مندان به کوه دماوند به‌ویژه انجمن دوست‌داران دماوند کوه و مساعدت برخی مسئولان محقق شده است.

به گفته مسچی مسئولان با تمدید نکردن مجوز این معدن فرصتی دوباره برای التیام زخم‌های عمیق وارده بر این کوه را فراهم کردند و امیدواریم هر چه زودتر آرزوی معطل مانده ثبت جهانی دماوند به حقیقت تبدیل شود.

دَماوَند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است که در تاریخ سیزدهم تیر ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد

کوه دماوند و کویر لوت در سال ۲۰۱۶ برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شده بودند اما پس از بررسی ارزیابان یونسکو کویر لوت ثبت جهانی شد وکوه دماوند به دلیل مشکلاتی همچون سهمیه محدود برای ثبت و فعالیت پوکه‌های معدنی از این قافله بازماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار