آقای آرش محبی نژاد می گوید: قطعه سازان خودرو مخالف ممنوعیت واردات هرگونه کالا هستند منتهی ساماندهی و مدیریت بازار و واردات بسیارمهم است. این احتمال داده می شود که در صورت رفع تحریم ارزهای بلوکه شده پشت سد تحریم وارد کشور شوند این یعنی باید در مدیریت ارز و صرف آن در بروزرسانی تجهیزات و رشد دانش فنی قطعه سازی نکته سنجی شود.
به گفته او باید قانون را به گونهای بنویسیم که چه تحریم باشیم و چه نباشیم، صنعت داخلی آسیب نبیند و قانون عوض نشود، همچنین قطعاتی که ساخت داخل دارد با یک ملاحظاتی وارد شود تا مشوق ساخت داخل داشته باشیم.
نمایندگان مجلس چهاردهم اسفند با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانهسوز هیبریدی و برقی موافقت کردند.
اقلام وارداتی نیز شامل تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانهسوز هیبریدی و برقی، تعداد ۱۰ هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچالدار و کشنده، تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری و درونشهری، تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال دار و تعداد ۵ هزار دستگاه دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی اعم از نوع ساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت میشود.
آقای فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفته بود واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار، به آئین نامه ها بستگی دارد. اگر اجرای این آئیننامهها با سختگیری همراه نباشد، قیمت خودروهای چینی و وارداتی را به شدت تعدیل میکند و قطعا با کاهش قیمت خودروهای خارجی، خودروهای داخلی هم ارزان میشوند.
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند سال ۹۲ واردات خودرو به گونه اتفاق افتاد که ارزهای انباشت شده به صورت وسیع وارد و تولید داخل را تحت تاثیر قرار داد.