آفرودسواری بلای جدید جنگل‌های ارسباران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: آفرود سواری بلای جدید جنگل‌های استان است.

رحیم مهردادی گفت: آفرودسواری در کنار مشکلات ناشی از حضور گردشگران به ویژه در ایام نوروز در حال تبدیل شدن به مشکل اصلی منابع طبیعی استان است.

به گفته او این پدیده در مراتع سهند و سراب و البته جنگل‌های ارسباران در حال تشدید است، البته مخالف ورود گردشگر به استان نیستیم اما ورود آفرودسواران با خودرو به داخل جنگل‌ها و نیز حضور گردشگران و یا جمع‌آوری کنندگان محصولات جانبی در جنگل‌ها و مراتع اولین عامل حریق‌ها در جنگل‌های ارسباران است و همچنین یکی از عوامل ورود و طغیان آفت در این اراضی ارزشمند است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی جنگل‌های ارسباران عموما شاخه زاد هستند و با توجه به آسیب پذیری این نوع جنگل در قیاس با دانه زادها، اصلاح و پرورش گونه‌های گیاهی را در دستور کار قرار داده‌ایم و این موضوع در سال ۱۴۰۱ در قالب طرح صیانت از جنگل‌های ارسباران پیگیری خواهد شد و بحث توانمندسازی جوامع محلی از طریق تشکیل تعاونی‌های منابع طبیعی برای جلوگیری از تخریب جنگل‌های ارسباران نیز از دیگر برنامه‌های منابع طبیعی در این حوزه است.

به هیچ عنوان مجوز قطع در اراضی جنگلی صادر نمی شود

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی می گوید طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل‌های شمال را فشار مضاعفی از حیث تخریب جنگل‌های ارسباران است و مجوزهای قطع و برداشت و حمل چوب در این منطقه تنها مربوط به اراضی باغی است و به هیچ عنوان مجوز قطع در اراضی جنگلی صادر نمی‌شود و بیشترین چالش این بخش گونه‌های دو رگه باغی و جنگلی چون چنار و بلوط و گردو است که تشخیص آنها دشوار است.

جریمه ۷۶ میلیارد تومانی مس سونگون در پرونده های منابع طبیعی

وی همچنین از جریمه ۷۶ میلیارد تومانی معدن مس سونگون در پرونده های مرتبط با حوزه منابع طبیعی خبر داد.

مهردادی می گوید در بحث توسعه معادن جنگل ها خط قرمز است و تا کنون مجوزی در این زمینه نداده ایم،۷۶ میلیارد تومان نیز از طریق برخورد با معدن مس سونگون در پرونده های مرتبط با حوزه منابع طبیعی به خزانه واریز شده است.

وی گفت: راه‌اندازی دو ایستگاه آتش‌نشانی، باند فرود اضطراری هلیکوپترهای اطفا حریق و ایجاد مخازن ذخیره آب از جمله مواردی بوده که برای کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی در جنگل های ارسباران مصوب شده اما تاکنون اعتباری برای ایستگاه های آتش‌نشانی اختصاص نیافته است.

منبع فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.