رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : هنگام خانه تکانی دارو‌هایی که تاریخ انقضا آن‌ها گذشته را از بسته‌بندی اصلی خارج کرده و داخل کیسه زباله و یا چاه فاضلاب ریخته و معدوم کنید.

وریا رحیمی گفت : در هنگام خانه تکانی و گردگیری عید، حتماً در منازل با کیسه‌های دارو محتوی قرص، کپسول و یا شربت نیمه مصرف شده مواجه خواهید شد توصیه می‌شود حتما جعبه یا قفسه دارویی خود را سر و سامان دهید.

به گفته رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیشترین موارد مسمومیت در محیط خانه رخ می‌دهد و افراد باید با رعایت برخی نکات ایمنی از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنند.

اریخ انقضاء معمولا به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها،در انتهای ورقه‌های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول ها، بر روی شیشه آمپول و ویال‌های تزریقی و در خصوص پماد‌ها و کرم‌های موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم حک شده است.

شربت‌ها را در فاضلاب خالی کرده و شیشه‌های آن را دور بریزید، قطره‌های چشمی که از باز شدن درب آن یک ماه گذشته است دیگر استریل نیست باید دور ریخته شوند و آمپول‌ها و سرنگ‌های تاریخ گذشته را در کیسه زباله بریزید و معدوم کنید.

افراد می‌توانند دارو‌هایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرا نرسیده است، ولی در منزل استفاده‌ای ندارد را به مراکز منتخب جمعیت هلال احمر برای استفاده اهدا کنند. زیرا داروخانه‌های سطح شهر از پس گرفتن دارو‌هایی که قبلا به صورت آزاد یا بیمه فروخته شده معذور می‌باشند.

بررسی آمار مسمومیت‌ها بیانگر این نکته است که اغلب مسمومیت‌ها در محیط خانه اتفاق می‌افتد، بنابر این ایمن سازی محیط خانه از نظر بروز مسمومیت می‌تواند نقش مهمی را در پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها به ویژه در کودکان داشته باشد.

بسیاری این تصور را دارند که عمده مسمومیت‌ها مربوط به موادغذایی است و این درحالی است که هریک از نقاط خانه بسته به موادی که در آن نگهداری می‌شود می‌تواند به عنوان یک نقطه پرخطر تلقی شود.

لوازم آرایشی، لاک ناخن، استون، داروها، مواد فرم دهنده مو و عطر موجود در اتاق خواب، گاز پاک کن، لوله بازکن، مواد شوینده، پاک کننده و سفید کننده موجود در آشپزخانه، مواد شوینده، سفید کننده، جوهر نمک، لوله بازکن، دهان شویه و بوگیر در محیط دستشویی و حمام از جمله مواد سمی خطرناک در منزل هستند.

از دیگر مواد سمی در منزل می‌توان به گل‌ها و گیاهان سمی اتاق نشیمن، سموم حشره کش، رنگ ساختمانی، نفت، بنزین، تینر، ضد یخ، شیشه پاک کن و سایر مواد نگهداری شده در انباری یا پارکینگ ساختمان و گل‌ها و گیاهان سمی، قارچ‌های سمی، کود‌های باغبانی و مواد نفتی موجود در حیاط یا حیاط خلوت اشاره کرد که همگی می‌توانند عامل بروز مسمومیت شوند.

برای پیشگیری از مسمومیت بهتر است به تک تک اتاق‌ها و مکان‌های خانه خود سر زده و از نظر نکات ایمنی آن را کنترل نماییم.

محصولات سمی و مضر را در کمد‌های دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید، درب کمد‌هایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک را نگه می‌دارید با قفل یا طناب محکم نمایید و به طور مرتب کمد مربوط به نگهداری دارو‌های خود را کنترل و دارو‌های قدیمی را بررسی کنید .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.