به رنگ آجیل در هنگام خرید دقت کنید؛ آجیل‌هایی که دارای لکه‌های قهوه‌ای رنگ یا کدر هستند، ناسالم اند و باید آن‌ها را از فهرست خرید خود حذف کنید.

مغز‌ها و آجیل در کنار میوه و شیرینی از خوراکی‌هایی است که خوردن آن در مراسمی، چون عید نوروز و شب یلدا بین ایرانیان مرسوم است. آجیل‌دارای چربی‌های مفید برای بدن است و خوردن به اندازه آن‌ها، ویتامین، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن نظیر کلسیم و فسفر را تامین می‌کند. بعداز قیمت زیاد، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در هنگام خرید آجیل عید این است که چگونه آجیل با کیفیت بخریم. در ادامه به شما چند ترفند خواهیم گفت تا بهترین و سالم‌ترین خرید آجیل شب عید را داشته باشید.

نصف کنید

کمی از آجیلی که قصد خرید آن را دارید، از وسط نصف کنید. اگر داخل آجیل سوراخی دیده شد این آجیل نامرغوب است و به قول معروف کهنه شده است.

رنگ آجیل

به رنگ آجیل در هنگام خرید دقت کنید. آجیل‌هایی که دارای لکه‌های قهوه‌ای رنگ یا کدر هستند، ناسالم اند و باید آن‌ها را از فهرست خرید خود حذف کنید. آجیل مرغوب باید رنگ طبیعی داشته باشد؛ بنابراین اگر آجیلی بیش از حد براق بود به سالم بودن آن شک کنید. چون برخی فروشندگان سودجو برای جلب توجه مشتریان از رنگ‌های غیرمجاز برای براق کردن آجیل استفاده می‌کنند.

از خرید پسته‌هایی که پوست بسیار زرد و براق یا مغز قرمز رنگ‌شده دارند، خودداری کنید. دور تخمه‌های پررنگ را هم خط بکشید. آن‌ها را به زور رنگ‌های مصنوعی به این شکل درآورده‌اند.

آجیل را در مشت خود بریزید

مقداری از آجیل را در مشت خود بریزید و کمی منتظر بمانید. سپس آن را خالی کنید و ببینید که آیا روی دست شما رنگ پس داده است؟

پس دادن رنگ، نشانه غیر بهداشتی بودن آجیل است. طبق دستورالعمل‌های بهداشتی، به کار بردن هر نوع رنگ، حتی رنگ‌های مجاز خوراکی، در تولید آجیل ممنوع است.

خرید لب خندان‌ها ممنوع

برای باز کردن پسته‌ها یا به اصطلاح خندان کردن‌شان، آن‌ها را در ظرف‌های آب گرم می‌ریزند تا باد کنند، بعد آن‌ها را داخل ظرف آب سرد می‌ریزند تا پوست‌شان به اصطلاح بترکد. این اختلاف دمای ناگهانی، یا به اصطلاح شوک حرارتی، روی کیفیت پسته تاثیر منفی می‌گذارد و علاوه برآن موجب نم‌کشیدن پسته هم می‌شود. این پسته‌ها زودتر فاسد می‌شوند.

تخمه‌های لب‌خندان هم انتخاب خوبی برای خرید نیستند. مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شود.

با پوست بخرید

هنگامی که آجیل را مغز می‌کنید، تنها مدت تازگی آن را کاهش می‌دهید. پس واقع‌بین باشیم. بسیاری از ما آجیل‌های مغز شده می‌خریم، زیرا در دسترس‌تر هستند و استفاده از آن‌ها هم ساده‌تر است، اما اگر به دنبال داشتن یک آجیل با کیفیت‌تر با ماندگاری بالا هستید، انتخاب آجیل با پوست گزینه مناسب‌تری است.

چگونه آجیل اقتصادی بخریم؟

معمولا آجیل دارای ترکیب یکسانی است. به جای این که از ترکیبات تکراری آجیل، استفاده کنید به آجیل خود تنوع دهید. آجیل‌های شیرین از جمله توت خشک، کشمش، انجیر، برگ زردآلو و برگ آلو را‌ می‌توانید جایگزین آجیل شور کنید. استفاده از یک یا دو مغز به همراه یکی از تخمه‌ها در کنار آجیل شیرین ترکیب سالم و مقرون به صرفه‌ای است.

منبع: خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۳۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
من که ندارم نمی گیرم. نوش جون اونایی که دارن. ایول به دولت ایول به دارا و ندار .
Iran (Islamic Republic of)
شما
۲۲:۲۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
بخاطر خرید آجیل مردم سه چهار ساعتم توصف وایمستن بعد همه میگن گرونه نداریم .پس اینان کیا هستن توصف آجیل بازار،....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
برادر من داغ مارا تازه کردی چه تیتر زدی از کنار آجیل نمیشه رد شی دل شیر می خواد قیمتش بپرسی اینها را کم کم بایستی بچه هامان در موزه ببینند و ما نیز به عنوان پدر توضیح بدیم اینها در زمانهای خیلی دور بهش می‌گفتیم آجیل. یادش بخیر
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۰۱:۳۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
دوستان اگه میخواین ازدست عید فرارکنید شما هم مثل ما اومیکرونوبهانه کنیدکه دیگه خرجتون بالانره فقط برین خونه مامان باباوبس.بقیه رو کات کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ما میتونیم فقط نگاهشون کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آنهایی که آجیل را رنگ میکنن رو باید با موشک نقطه زن هدف قرار بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
تو رو خدا این آجیل ها را نشون ندین من که آدم مسنی هستم دلم آب شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
پسته 300 تومان
Iran (Islamic Republic of)
محمد کریم زارع
۱۲:۲۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آجیل چی هست دارو ه ما نمیدونیم چی هست انشالله اگه رفتیم بهشت اونجا خدای مهربان مجانی و بدون محدودیت بدون تقلبی بهمون میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آجیلهای اونجا عالی هستند اصلا خروجی نداره فقط میخوری و می پاشی این هم اخر کار انسان بخور و بپاش بهشت برین اونجا ادما باید یک کودتا به حساب ادم اولی برسن که باعث و بانی هر چی ه اون بوده ادم حواست جمع باشه
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۱:۳۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
داداش شما هم انگار خوابید.آخه کی توانایی خرید آجیل داره دیگه
Israel
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
بهترین راه مزه و بو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ای پی عالی می نوازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اصلا اجیل نخرید تا گرون نفروشن واجب نیست که میوه سالم تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
با این وضع سم زدن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چرا دولت برخورد خشن با کسانی که با سلامت ملت بازی میکنند نمی کند رنگ کردن آجیل یک نوع کلاه برداری است باید برخورد قاطع وکوبنده تمام دستگاه ها صورت گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
جیب مارو نزنن برخورد پیشکش