سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص نقش والدین برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری و خطرات ناشی از آن را تشریح کرد.

سیما اورنگ گفت: در سال‌های اخیر مراسم سنتی چهارشنبه سوری تبدیل به بازی‌های خطرناک با مواد منفجره و محترقه و تهدیدی جدی برای سلامتی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان شده است.

سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان می گوید: مردم باید از خطرات مواد منفجره و آتش افروزی آگاه باشند و بدانند کودکان و نوجوانان به طور ذاتی کنجکاو هستند که این موضوع آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد، بنابراین با مسوولیت پذیری، رفتار صحیح (نظیر استفاده درست از مواد محترقه و ترقه و...) را باید به آن‌ها آموزش دهند و به ویژه در چهارشنبه آخر سال با نظارت ویژه بر رفتار اطرافیان از احتمال وقوع این حوادث پیشگیری کنند.

به گفته او بسیاری از والدین، بدون آگاه سازی و آموزش مناسب فرزندانشان، سعی می‌کنند با توسل به زور و اجبار، آن‌ها را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند، ولی این شیوه معمولا با شکست همراه است. باید به شخصیت فرزند احترام گذاشت و از جریحه دار کردن غرورش پرهیز کرد. والدین با آموزش خطر‌های چهارشنبه سوری و شیوه مقابله با این خطر‌ها می‌توانند از سلامتی فرزند خود محافظت کنند.

شایعترین حوادث چهارشنبه سوری سوختگی درجه یک (سطحی) است، اما سوختگی‌های درجه دو (شدید) و درجه سه (شدیدترین نوع سوختگی) نیز در حوادث چهارشنبه سوری، زیاد دیده می‌شود.

 قطع عضو و عفونت ثانویه، ۲ عارضه خطرناک از میان عوارض زودرس سوختگی هستند و اختلال اعصاب و روان، به ویژه افسردگی، یکی از عوارض دیررس سوختگی است؛ اگر شدت سوختگی خیلی زیاد باشد، حتی گاهی ممکن است کار مصدوم به مرگ نیز بینجامد.

 اصابت تـرکش‌های نـاشی از انفجار مواد محتـرقه به چشم، باعث بروز آسیب هـایی در ناحیه پلـک و چشم می‌شود و گاهی حتی به نابینایی می‌انجامد؛ مراجعه سریع به چشم پزشک، در صورت برخورد هر شی به چشم، شدت ضایعه را کاهش می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.