معاون دادگستری کرمان گفت:ایجاد زمینه تخلیه سالم هیجانات، استفاده از وسایل انفجاری در چهارشنبه سوری را کاهش می دهد.

سیدمهدی قویدل گفت: زمانی چرخه تولید، واردات، خرید و فروش و استفاده از وسایل انفجاری خواهد شکست و اقبال مردم از آن کاهش خواهد یافت که در کنار تصمیمات و اقدامات قهری گذشته، امکان و زمینه تخلیه سالم هیجانات مردم نیز فراهم شود.

به گفته او در میان انبوه حوادث و وقایع آتش سوزی و صدمات جانی و خسارات مالی ناشی از آن، آمار خسارات مربوط به وقایع چهارشنبه سوری قابل توجه و تأمل است.

قویدل می‌گوید: براساس گزارشات واصله و اسناد بالادستی بررسی‌ها نشان می‌دهد مواردی از قبیل؛ ادغام ناشیانه مواد شیمیایی، ناریه و منفجره به منظور ساخت اقلام انفجاری، جابه جایی و نگهداری غیراستاندارد مواد منفجره و ناریه، واردات، عرضه، خرید و فروش مواد و وسایل انفجاری نامرغوب و غیراستاندارد و بی اطلاعی از خطرات و استفاده غیرمتعارف از انواع مواد شیمیایی و انفجاری در بروز حوادث و وقایع آتش سوزی و آتش بازی‌های آخر سال تاثیر بسزایی دارد.

او می‌گوید: آمار‌ها حاکی از آن است که آسیب دیدگان و مصدومان چهارشنبه سوری در سال ۹۸ تعداد هزارو۴۹۸ مورد در کشور بوده است که این تعداد درسال ۹۹ به هزارو۸۹۴ مورد افزایش یافته است.

قویدل گفت: همچنین تعداد فوتی‌ها در سال ۹۸، چهار نفر و در سال ۹۹ این تعداد به ۹ نفر افزایش پیدا کرده و متاسفانه در سال ۹۸ تعداد ۱۹۳ و در سال ۹۹ تعداد ۱۳۱ نفر در کشور قطع عضو گزراش شده است.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۸ تعداد ۳۱۸ و در سال ۹۹ تعداد ۱۳۱ نفر در چهارشنبه آخر سال در سطح کشور دچار سوختگی شدند، گفت: ۴۶ درصد مصدومین بین سنین ۶ تا ۱۸ سال و از این تعداد ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد زن بوده اند و ۳۰ درصد از حادثه دیده گان را عابرین پیاده و نیرو‌های امدادی تشکیل می‌دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: هرچند مجموعه اقدامات سلبی و قهری دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط در سنوات گذشته، تاثیر بسزایی در کنترل و کاهش لطمات و خسارات جانی و مالی مراسم یادشده داشته است، اما هنوز هم آمار و ارقام خسارت‌های موصوف جای تأمل دارد، لذا پیش بینی می‌شود، باید در کنار اقدامات قهری و سلبی معمول، مجموعه‌ای از اقدامات ایجابی و ایجادی نیز طرح ریزی و به اجرا درآید.

قویدل می‌گوید: انعکاس اشکال مختلف صدمات و خسارات ناشی از سوختن و کاربرد انواع مواد و اقلام شیمیایی، منفجره و ناریه و برخورد با سازندگان، عرضه کنندگان و کاربران این مواد تا حدودی موجب مهار و کاهش خسارات می‌گردد، امّا این اقدامات کافی نیست.

به گفته او تا زمانی که اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول صرفاً جنبه سلبی و قهری داشته باشد و اصولاً هیچگونه اقدام یا زمینه ایجادی و ایجابی برای تخلیه هیجانات جامعه منظور نگردد، این وقایع و تبعات خطرناک و پرهزینه آن کماکان ادامه خواهد داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر اینکه چهارشنبه سوری اصولاً ماهیت و جنس امنیتی ندارد؛ لیکن دارای ظرفیت‌های جرم زایی و سلب آسایش وامنیت عمومی است، با این وصف عمده اقدامات دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید غیر قهری و یا رویکرد آموزش فرهنگی داشته باشد.

قویدل گفت: درصد قابل توجهی قریب ۱۸۰ هزار نفر مجروح، مصدوم، معلول یا قربانیان آتش سوزی‌های هرساله کشور مربوط به مراسم چهارشنبه سوری و نتیجه عدم تدبیر و مدیریت مناسب این ایّام و حوزه تولید، ساخت، واردات، عرضه، خرید و فروش و کاربرد مواد و وسایل انفجاری است.

او می‌گوید: علی رغم اطلاع رسانی عمومی در زمینه خطرات اقلام انفجاری و برخورد با متخلفان و مجرمان این عرصه، متأسفانه چرخه تولید، واردات، خرید و فروش و استفاده از وسایل انفجاری کماکان فعال می‌باشد و زمانی این چرخه خواهد شکست.

به گفته او اطلاع رسانی و آموزش همگانی مردم از طریق رسانه‌های گروهی به ویژه رسانه ملّی و فضای مجازی، شناسایی نقاط خاصی در شهر‌های بزرگ و همچنین انجام گشت‌های ویژه در این نقاط و جلوگیری از برخورد قهری مأمورین با مصرف کنندگان اقلام کم خطر و عدم تبدیل یک مسئله اجتماعی کوچک به یک مشکل امنیتی از دیگر محور‌هایی است که دستگاه‌ها باید بر آن تمرکز کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار