مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: حجم هدر رفت گاز طبیعی از ابتدای امسال تاپایان آذرماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد کاهش داشته است.

سلیمانی نژاد بااشاره به تداوم اقدامات و برنامه‌های مربوط به جلوگیری از هدر رفت گاز طبیعی در تأسیسات و تجهیزات گازرسانی، گفت: مقایسه آمار هدررفت گاز طبیعی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد کاهش داشته است.

او با اشاره به نقش تأثیرگذار تشکیل کارگروه اختصاصی، تدوین برنامه‌های عملیاتی، پایش برنامه‌های اجرایی و بهبود مستمر، در کاهش هدررفت گاز طبیعی به عنوان یک از مهمترین رویکرد‌های گاز زنجان، گفت: حفظ و نگهداری مستمر و دوره‌ای تأسیسات، تجهیزات و تعمیرات سیستماتیک از طریق ثبت اطلاعات نرم افزاری از راهکار‌های مهم گاز زنجان برای پیشگیری از هدررفت گاز طبیعی در تأسیسات گازرسانی استان زنجان است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان بااشاره به شناسایی دقیق مکان‌های هدررفت و اتخاذ تمهیدات لازم در پیشگیری از پرت گاز، گفت: اقدامات اصلاحی بر اساس مکان‌های هدررفت گاز، تفاوت داشته و هرساله میزان هدررفت گاز به صورت دقیق مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد، تا اثربخشی اقدامات اصلاحی در هر حوزه بررسی و راهکار‌های پیشگیرانه ارائه و اعمال شود.

سلیمانی نژاد در مورد نقش تاثیرگذار برخی از اقدامات اصلاحی در جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی، گفت: بهینه سازی مصرف سوخت و خاموشی به موقع هیتر‌ها در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز، نشت یابی دوره‌ای اتصالات گاز، جمع آوری شیر‌ها و علمک‌های بلااستفاده، بررسی و کاهش احتمال هرگونه خطای اندازه گیری در سیستم‌های مشترکین عمده و جزء بخشی از اقدامات مهم در کاهش هدر رفت گاز طبیعی از طریق تجهیزات و تأسیسات گاز است.

او می گوید: یکی دیگر از ویژگی‌های موثر در افزایش میزان گاز‌های گمشده، وجود انشعابات غیرمجاز است که در راستای صیانت از منابع ملّی، حقوق عمومی و ایمنی جان مردم، اقدامات قانونی مربوط به بازرسی، شناسایی و برخورد قضایی با متخلفین دارای انشعابات غیر مجاز به عمل می‌آید.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: با وجود ضریب نفوذ ۹۶/۴ درصدی گاز در بین خانوار‌های شهری و روستایی استان و تحت پوشش قرار دادن ۳۷۷ هزار و ۴۵۰ مشترک در استان زنجان، اجرای ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی و نصب ۱۹۷ و ۱۲۰ انشعاب گاز در استان، همه تأسیسات، تجهیزات و شبکه‌های گازرسانی، مطابق استاندارد‌های فنی و سیستمی در دوره‌های زمانی معین هر ساله، به منظور حصول اطمینان از عدم هدررفت گاز در بخش تأسیسات و تجهیزات، مورد بازرسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

سلیمانی نژاد در پایان از مشترکین  خواست تا در کنار اقدامات این شرکت در زمینه کاهش هدر رفت گاز طبیعی، با اعمال مدیریت مصرف و حذف مصارف غیر ضرور، در پیشگیری از اتلاف انرژی گاز همراه و همیار این شرکت باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.