با تلاش محیط بانان پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور و همکاری جوامع محلی این زیستگاه تبدیل به محلی امن برای پلنگ ایرانی شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور گفت: به تازگی از حضور یک قلاده پلنگ ایرانی دیگر در پناهگاه حیات وحش حیدری، تصویر برداری و مستند سازی شد.

به گفته محمد مهدی نوربخش این گربه سان ارزشمند حیات وحش کشور، پلنگ با شکوه ایرانی با نام علمی saxicolor panthera pardus است.

او گفت: پلنگ ایرانی قبلا بار‌ها در پناهگاه حیات وحش حیدری توسط محیط بانان، دامداران و جوامع محلی مشاهده و ثبت شده بود و ثبت تصویر و مستند سازی از حضور یک قلاده پلنگ دیگر پس از مدت کوتاهی از ثبت دو قلاده پلنگ نر و ماده حاکی از جمعیت مناسب و زاد آوری این گونه ارزشمند درپناهگاه حیات وحش حیدری است.

 پلنگ ایرانی جزء گونه‌های ارزشمند و یکی از مهمترین هشت گربه سان حال حاضر حیات وحش درایران و گونه در خطر انقراض حیات وحش است و در حال حاضر بزرگترین گربه سان کشور به شمار رفته و با توجه به وجود زیستگاه‌های مناسب حیات وحش در شمال شرق کشور؛ مناطق حفاظت شده استان خراسان رضوی به‌ویژه پارک ملی تندوره و پناهگاه حیات وحش حیدری از مهم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در سطح کشور محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.