جهان در سالی که گذشت/ اردیبهشت ۱۴۰۰

از قدردانی اسماعیل هنیه از حمایت ایران تا پافشاری سازمان‌های حقوق بشری برای رفع تحریم‌های ایران + تصاویر

مهمترین رویداد‌ها و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ را در این گزارش مشاهده می‌کنید.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ شاهد اتفاقات و رویداد‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری در عرصه بین‌الملل بودیم.

در این ماه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و گردان‌های سرایا القدس از حمایت‌های کشورمان قدردانی کردند. شهروندان فلسطینی پس از پیروزی در نبرد با رژیم صهیونیستی نماز جمعه باشکوهی را در مسجد الاقصی برگزار کردند. همچنین عربستان اعلام کرد مذاکرات این کشور با ایران در مرحله «اکتشافی» قرار دارد.گردان‌های عزالدین القسام از حماس نیز یک ناو جنگی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند. از طرفی پهپاد‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با پرواز بر فراز ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیح فارس تصاویری از آن را ثبت کردند. بیش از ۴۰ سازمان مرتبط با حقوق بشر نیز از دولت آمریکا خواستند تا تحریم‌ها علیه کشورمان را هرچه سریعتر رفع کند.

برخی از مهمترین و جالب‌ترین اخبار اردیبهشت ماه سال گذشته به شرح زیر است:


قدردانی اسماعیل هنیه از حمایت‌های ایران در تماس تلفنی با سردار سلامی

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تماسی تلفنی را از سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دریافت کرد که در آن هنیه از مواضع حمایت‌گرانه جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

از قدردانی اسماعیل هنیه از حمایت ایران تا پافشاری سازمان‌های حقوق بشری برای رفع تحریم‌های ایران+ تصاویر



روسیه: احیای توافقی مانند برجام در تاریخ بین‌المللی بی‌سابقه است

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین، در پیامی اعلام کرد مذاکرات برجامی در وین بسیار خاص هستند و اقدامی مانند احیای توافق هسته‌ای در تاریخ روابط بین‌المللی بی‌سابقه است.



تشکر گردان‌های سرایا القدس از جمهوری اسلامی ایران

ابوحمزه، سخنگوی گردان‌های «سرایا القدس» در بیانیه‌ای از نقش جمهوری اسلامی ایران در پیروزی مقاومت اسلامی فلسطین در نبرد با صهیونیست‌ها تشکر کرد.



برگزاری باشکوه نماز جمعه در مسجد الاقصی

پس از پیروزی در نبرد با رژیم صهیونیستی، ده‌ها هزار شهروند فلسطینی نماز جمعه باشکوهی را در مسجد الاقصی برگزار کردند و مناطق مختلف کرانه باختری، نوار غزه، قدس اشغالی و مناطق ۱۹۴۸ شاهد جشن و شادی مردم به سبب برقراری آتش بس بی قید و شرط بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی بودند.


کشف مخفیگاه‌ها و سلاح‌های داعش در صلاح‌الدین عراق

اداره پلیس استان صلاح‌الدین عراق درباره کشف مخفیگاه‌ها و سلاح‌های برجای مانده از عناصر تروریستی داعش در این استان بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «در جریان عملیات تفتیش و بازرسی در شرق وادی الثرثار تعدادی مخفیگاه که تروریست‌ها برای نگهداری مواد غذایی و مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره استفاده می‌کردند، کشف و منهدم شد.»



تصمیم نتانیاهو برای اعلام آتش‌بس در نوار غزه

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که بخشنامه‌های جدیدی برای اهالی سدیروت و شهرک‌های هم‌مرز با نوار غزه به منظور ماندن در تونل‌های زیرزمینی صادر شده است.



آژانس از ادامه رایزنی‌ها با ایران درباره تمدید توافق خبر داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال رایزنی با ایران در خصوص تمدید توافق با آژانس هستند.



تروئیکای اروپایی: دسترسی آژانس انرژی اتمی شرط احیای برجام است

دیپلمات‌های ارشد سه کشور آلمان انگلیس و فرانسه اعلام کردند بدون دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران، احیای برجام امکان‌پذیر نخواهد بود.

از قدردانی اسماعیل هنیه از حمایت ایران تا پافشاری سازمان‌های حقوق بشری برای رفع تحریم‌های ایران+ تصاویر



عربستان: هنوز در ابتدای راه گفتگو با ایران هستیم

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره گفتگو با ایران که به تازگی از سرگرفته شده، به صورت مشروط ابراز خوشبینی و تاکید کرد که گفتگو‌ها میان دو کشور هنوز در مرحله «اکتشافی» است.



موج وحشت صهیونیست‌ها و فرار از تل آویو از ترس موشک‌های مقاومت

تهدید جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به از سرگیری موشک‌باران تل آویو، موجی از رعب و وحشت و فرار را در میان صهیونیست‌های ساکن این شهر به وجود آورده است.



تصمیم عجیب ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

برخی مقامات نظامی آمریکا گفته‌اند دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، پس از قطعیت شکست خود در رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته تصمیم گرفت تمامی نظامیان در پایگاه‌های نظامی در جهان را به آمریکا بازگرداند.



هدف قرار گرفتن ناو جنگی صهیونیست‌ها در نزدیکی ساحل غزه

گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در غزه اعلام کردند یک ناو جنگی رژیم صهیونیستی که در آب‌های نزدیک ساحل غزه بود را با موشک هدف گرفته است.



زباله‌های فضایی بزرگترین چالش کارشناسان هوا و فضا

دانشمندان درباره افزایش زباله‌های رها شده در فضا هشدار دادند. بر این اساس، میزان زباله‌های رها شده در فضا بسیار افزایش پیدا کرده است. چرخش این زباله‌های به دور کره زمین بسیار خطرناک است. این هفته کارشناسان امور فضایی اروپا راه‌های مقابله با زباله‌های رها شده در فضا را بررسی می‌کنند. یکی از راه‌های پیشنهاد شده ارسال یک فضاپیمای جمع آوری کننده زباله به فضا است.



رویترز: ایران از سانتریفیوژ‌های پیشرفته برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی استفاده کرده است

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی از نسل پیشرفته سانتریفیوژ‌ها استفاده کرده است.

از قدردانی اسماعیل هنیه از حمایت ایران تا پافشاری سازمان‌های حقوق بشری برای رفع تحریم‌های ایران+ تصاویر



سردرگمی تل‌آویو درمورد منشأ انفجار نزدیک دیمونا

پایگاه خبری عکا در گزارشی به بررسی سر در گمی نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در مورد منشأ انفجار نزدیک نیروگاه هسته‌ای دیمونا پرداخت.



پرواز پهپاد‌های ایرانی بر فراز ناو هواپیمابر آمریکایی+ فیلم 

پهپاد‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با پرواز بر فراز ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیح فارس، موفق شدند تصاویری دقیق را از آن به ثبت برسانند.



نامه ۴۰ سازمان حقوق بشری به بایدن برای رفع فوری تحریم‌های ایران

بیش از ۴۰ سازمان مرتبط با حقوق بشر و اقدامات بشر دوستانه امروز (چهارشنبه) در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواستار عمل این مقام آمریکایی به وعده‌های خود و رفع هرچه سریعتر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار