مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: دانش آموزان استان در آستانه سال نو به پویش مقابله با پسماند‌های پلاستیکی پیوستند.

آقای احمدی گفت: طرح ملی هر دانش آموز سازنده یک آجر بومیـار (اکوبریک)، قبل از نوروز ۱۴۰۱ آغاز و در همه مدارس چهارمحال و بختیاری اجرایی شد.

در این طرح دانش آموزان مدارس ابتدایی شهری و روستایی استان و خانواده آن‌ها با مشکل ورود زباله به محیط زیست آشنا می‌شوند و در حل معضل مدیریت این نوع پسماند مشارکت خواهند کرد.


بیشتر بخوانید


۳۶۰ نفر از دانش آموزان مدرسه میعاد شهرکرد به همراه والدینشان، شش ماه آموزش‌های محیط زیستی را فرا گرفتند و در پایان با برگزاری نمایشگاهی در آستانه نوروز، دانسته‌ها و دست‌ساخته‌های خود را به نمایش گذاشتند.

کاهش میزان آلودگی محیط زیست با پلاستیک، افزایش مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان نسبت به حفظ محیط زیست، مهار پسماند‌های غیر قابل بازیافت، آشنایی دانش‌آموزان با روش‌های خلاقانه و راهکار‌های عملی بازیافت و حفظ محیط‌زیست در منزل، آشنایی اولیا دانش آموزان با راهکار‌های عملی حفظ محیط‌زیست و افزایش مهارت رفتاری دانش آموزان در زمینه تفکیک زباله از اهداف این طرح است.

با توجه به تولید روزافزون زباله در سراسر جهان و انتشار آن در طبیعت، یکی از راهکار‌های پیشگیری از ورود زباله‌‎های غیرقابل بازیافت که در حال حاضـر بهترین روش نیز به شـمار می‌آید، تولید آجر بومیـار (اکوبریک) است.

آجر بومیـار، نوعی آجر پلاستیکی است که از فشـرده کردن پلاستیـک هـای غیرقابل بازیافت مانند پوست انواع شـکلات، بیسکوئیت، ماکارونی و... داخل بطری‌های آب معدنی، نوشابه، شیر و... ساخنه می‌شود.

از این آجرهـا در سـاخت آلاچیق، نیمکت، میز، دکه‌هـا، جـدول اطراف باغچه و... استفاده می‌شود.

در سال دو هزار، معماری آلمانی در آمریکای جنوبی ایده استفاده از بطری را در سازه‌های خود عملی کرد. روش ابداعی او جرقه‌ای شد برای استفاده بهینه از این پسماند‌های جان سخت، در کار ساخت و ساز؛ دستورالعملی که امروزه در اختیار همه دوست داران محیط زیست قرار گرفته حاصل جریانی است که در سال ۲۰۱۰ تدوین شد. این راهنما در سال ۲۰۱۴ در اختیار دانش آموزان یک هزار و  ۷۰۰ مدرسه قرار گرفت و مبنای پیدایش اتحاد جهانی اکوبریک Global Ecobrick Alliance شد.

چندی است که به لطف گروه‌های دوستدار محیط زیست آجر‌های بومیار درکشور ما نیز جای خود را باز کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار