حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصهای از آن را میتوانید در زیر دنبال کنید.
بودجه پژوهشی دانشگاهها کمتر از نیم درصد است
پیمان صالحی گفت: در سال ۱۴۰۰ بودجه پژوهشی اختصاص یافته به دانشگاهها و وزارت علوم به شدت کم بوده است.
در سال ۱۴۰۱ بودجه دانشگاهها حدود ۳۰ درصد افزایش یافته که بودجه پژوهشی اختصاص یافته از آن ۹ تا ۱۰ درصد است.
به گفته صالحی افزایش میزان بودجه در سال ۱۴۰۱ نمیتواند نیازهای پژوهشی مراکز آموزش عالی و موسسات را رفع کند.
کارشناسان میگویند که باید جایگاه علمی ایران از نظر تولید علم، تولید فناوری و موضوعات نوآوری حفظ شود.
او گفت: باید بتوانیم از منابع دیگر که در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده حمایتهای لازم از بخش پژوهش و تجهیزات و نیازهای دانشگاهها و پژوهشگاهها را داشته باشیم تا سرعت رشد وضعیت پژوهشی کشور را ارتقا دهیم.
قرار بود که بودجههای پژوهشی دانشگاهها در برنامه ششم توسعه به ۴ درصد تولید ناخالص ملی افزایش یابد؛ اما هم اکنون کمتر از نیم درصد است.
او تاکید کرد: بهترین شناسه برای بودجههای پژوهشی این است که سهم آنها از GDP مشخص و به حوزه پژوهش و فناوری تزریق شود.
دانشگاهها باید به آموزش ترکیبی توجه کنند
علی خاکی صدیق، در نهمین کنفرانس بینالمللی یاددهی و یادگیری الکترونیکی گفت: رویکرد نوین آموزش، ترکیبی از آموزش حضوری و الکترونیکی است و امروز دانشگاهها باید به هر دو روش توجه کنند.
آموزش الکترونیکی در کشور نسبت به سالهای قبل بسیار موفقتر شده است؛ چرا که زیرساختهای دانشگاهی توسعه یافته اند و اساتید آموزشهای لازم را دیده و توانمندسازی اساتید انجام شده است.
او گفت: دوران آموزش سنتی صددرصد چهره به چهره به اتمام رسیده است و باید رویکرد نوین آموزشی را پی بگیریم که این رویکرد نوین ترکیبی از آموزش سنتی و آموزش الکترونیک است. با توجه به تجربهای که در این زمینه کسب کرده ایم، بعد از دوران شیوع کرونا این امکان وجود دارد که بخشی از کلاسها به صورت مجازی برگزار شوند؛ اما در حال حاضر نمیتوان به صورت قطعی در این زمینه اظهار نظر کرد.
به گفته وی به طور قطع آموزش پساکرونا با قبل از کرونا متفاوت خواهد بود. تحولی در جهان و در راستای ارتقای کیفی آموزش اتفاق خواهد افتاد.
۴۴ درصد دانش آموختگان دانشگاهی کشور شغل ندارند
علی خیرالدین گفت: هم اکنون ۲۵ درصد دانشجویان و ۲۵ درصد فارغ التحصیلان کشور در رشتههای مهندسی تحصیل کرده اند.
باید امکانات و زیرساختهای مناسب برای نگهداشت دانشجویان مهندسی در کشور فراهم شود تا از خروج و مهاجرت آنها جوگیری شود.
او گفت: آمار فارغ التحصیلان بیکار آموزش عالی کشور حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است و بیکاران با سواد کشور حدود ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر هستند.
۴۴ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند.
به گفته او بیکاری دانش آموختگان نشان میدهد که به درستی برای کار آماده نشده اند؛ بنابراین باید روی آموزشهای مهارتی و مهارت محوری توجه بیشتری شود.
۶۰ تا ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاههای فنی و حرفهای و علمی کاربردی جذب بازار کار شده اند.
افزایش ۱۰ درصدی اعتبارات مصوب دانشگاهها
علی خطیبی گفت: در ماههای اخیر مشکلاتی درباره تخصیص اعتبارات دانشگاهها پیش آمده بود. این موضوع دانشگاهها را برای از سرگیری آموزش حضوری دچار مشکل میکرد. با پیگیریهای مستمری که وزیر علوم برای تخصیص بهموقع اعتبارات و همچنین افزایش اعتبارات دانشگاهها داشت، رئیسجمهور دستور تخصیص ۱۱۰ درصدی اعتبارات دانشگاهها را صادر کرد.
طبق دستور رئیسجمهور به وزیر علوم، این افزایش ۱۰ درصدی صرفاً باید برای پرداخت مطالبات معوقشده دانشگاهیان (اعضای هیئت علمی و کارکنان (یاوران علمی) شامل حقالتدریس، حق التحقیق، کمک هزینه تشویقی چاپ مقالات، گرنت پژوهشی و سایر معوقات هزینه شود.
او گفت: اهتمام دولت سیزدهم تکریم جایگاه دانشگاهیان و ارتقاء سطح رفاه و معیشت اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری است.
رشتههای علومپایه بنیان فناوری در جهان هستند
محمدعلی زلفیگل گفت: رشتههای علوم پایه بنیان هر گونه پیشرفت علمی در کشور هستند.
مقام معظم رهبری علوم پایه را مانند معدن طلا برای هر کشوری میدانند.
وزیر علوم گفت: خروجی تولیدات علمی در رشتههای علوم پایه منجر به شکستن مرزهای دانش و افقهای جدید علمی میشود.
یافتههای علمی رشتههای علوم پایه، مبنا و بنیان پیشرفت فناوری و نوآوری در جهان هستند.
او گفت: تولیدات علمی رشتههای علوم پایه، تکنولوژی و فناوری آینده هستند.