مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۵۰۰ هزار قطعه زالوی پرورشی در سال ۱۴۰۰ در این استان خبر داد.

آقای جعفروند گفت: پیش بینی می‌شود تولید زالو برای سال ۱۴۰۱ در استان آذربایجان شرقی به تعداد یک میلیون قطعه برسد.

زالو در پنج مزرعه از شهرستان‌های تبریز، اسکو، میانه و مراغه پرورش داده می‌شود که برای ۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

 اولین پروانه بهره برداری پرورش زالو در سال ۱۳۹۶ در آذربایجان شرقی صادر شده است .

زالو‌ها از خانواده کرم‌های حلقوی بوده و در دوگونه پرورشی شامل هیرودو وربانا و هیرودو اوریانتالیس در استان پرورش داده می‌شوند.

زالو‌های پرورشی عمدتاً جهت مصارف طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد این دو گونه در علم پزشکی و جهت جلوگیری از لخته شدن خون و ادامه جریان خون رسانی در جراحی پلاستیک و اعضای پیوندی پوست مفید ارزیابی شده است.

 تولید و پرورش زالو بیش از هر چیزی نیازمند فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد و تکثیر این موجود است.

در محیط‌های پرورش مصنوعی که شامل استخر‌های پرورشی و یا ظروف و مخازن شیشه‌ای و پلی اتیلنی است، باید شرایط مناسبی از نظر دما، تغذیه، نور، رطوبت، تهویه وعدم آلودگی‌های صوتی و ارتعاشی برای رشد مهیا شود.

زالو‌ها به صورت طبیعی زندگی انگلی دارند و از طریق چسبیدن به بدن سایر جانداران از جمله آبزیان و خونخواری و یا با شکار کرم‌ها وحشرات تغذیه می‌کنند؛ با توجه به اینکه غذای اصلی زالو، خون است، پرورش دهندگان بایستی خون تازه و دارای رتبه غذایی را مطابق آیین نامه‌های سازمان دامپزشکی تهیه کنند.

 نیاز غذایی زالو به طور متوسط ۱۰ سی سی خون به ازای هر زالو و هر دو ماه یکبار می‌باشد.

در این راستا پرورش دهندگان زالو با عدم دستیابی به خون تازه و بهداشتی روبرو هستند.

 با توجه به ظرفیت‌های توسعه آبزی پروری در استان و زودبازده بودن این نوع آبزیان، علاقمندان می‌توانند جهت اخذ مجوز تکثیر و پرورش زالو طبی با مراجعه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان جهت دریافت استعلامات و موافقت نامه‌ها اقدام کنند.

 علاقمندان باید درنظر داشته باشند به منظور جلوگیری از بروز و شیوع احتمالی بیماری‌ها در جامعه، پرورش زالو در داخل آپارتمان‌ها و منازل ممنوع بوده و مکان‌های پرورش باید براساس استاندارد‌های زیست محیطی و ضوابط سازمان دامپزشکی ایجاد شود.

 حداقل ظرفیت تولیدی واحد‌های پرورش زالو در هر سال ۵۰ هزار قطعه است که نیاز به تامین زمینی به مساحت ۲۵۰ مترمربع و آب بهداشتی درحدود ۳۰ مترمکعب در ماه دارد.

 تسهیل در ارائه مجوز‌های پرورش و صادرات زالو یکی از مطالبات علاقمندان این حوزه است که در صورت همراهی دستگاه‌های ذیربط و متولی استانی می‌توان با رفع مشکلات در شرایط کنونی جامعه اشتغالزایی و ارزآوری مناسبی ایجاد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.