رئیس جمهور چین به همتای آمریکایی خود گفت که برای جلوگیری از آسیب رساندن به روابط دو کشور، با تایوان به درستی رفتار کند.

به گزارش رسانه‌های دولتی پکن، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در تماسی تلفنی به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که مسئله تایوان باید به درستی مدیریت شود تا از تأثیر منفی بر روابط بین دو کشور جلوگیری شود. این تماس چند ساعت پس از عبور ناو هواپیمابر چینی از تنگه تایوان انجام شد.

طی این تماس تلفنی شی جین‌پینگ به بایدن گفت: «برخی افراد در ایالات متحده سیگنال‌های اشتباهی را به نیرو‌های طرفدار استقلال در تایوان ارسال می‌کنند و این بسیار خطرناک است. ما امیدواریم طرف آمریکایی توجه کافی به این موضوع داشته باشد.»

در بیانیه کاخ سفید آمده است که بایدن در تماس با شی دوباره تاکید کرد که سیاست آمریکا در خصوص تایوان تغییر نکرده است و واشنگتن به مخالفت خود با هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت موجود ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه تایوان از بایدن به دلیل «تاکید او بر حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و همچنین حمایت قاطع وی از امنیت تایوان» تشکر کرد.

واشنگتن که به دنبال کمک پکن برای بازگرداندن صلح در اوکراین پس از حمله روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) است، هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایپه ندارد، اما مهمترین حامی بین المللی و تامین کننده تسلیحات تایوان است.

به گفته رسانه‌های دولتی چین، رئیس جمهور چین به درگیری روسیه و اوکراین نیز اشاره و تاکید کرده که جنگ در اوکراین باید هر چه زودتر پایان یابد. به گفته این مقام چینی، همه طرف‌ها باید به صورت مشترک از گفت‌وگوی روسیه و اوکراین حمایت کنند. آمریکا و ناتو نیز باید با روسیه برای حل بحران اوکراین مذاکره کنند.

روابط واشنگتن و پکن که مدت‌ها پرتنش بود، از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن تیره‌تر شده است. بایدن بار‌ها از چین نه تنها به دلیل تحریکاتش علیه تایوان، بلکه به ادعای نقض حقوق بشر در استان سین کیانگ و سرکوب در هنگ کنگ انتقاد کرده است.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و استفاده از زور برای کنترل جزیره و مداخله غرب در این مسئله را محکوم می‌کند. در مقابل تایوان نیز حاکمیت پکن را رد و خواستار حمایت و کمک‌های غرب شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
چین جان کره شمالی برای چی خوبه هواسونگ میتونه با یک برنامه دقیق بخوره تو سر جدایی طلب اصلی و در یک ان نیست شود تا بقیه خاموش گردند
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۲۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
آمریکا با چین و روسیه توافق کردند که روسیه به اوکراین حمله کنه بخورتش چین هم به تایوان حمله کنه بخورتش آمریکا هم به کره شمالی حمله کنه بخورتش همه این حکایت و قضیه همینه . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
آخرین اخبار