سازمان توسعه اقتصادی (OECD) اعلام کرد که جنگ در اوکراین می‌تواند رشد اقتصادی جهانی را در اولین سال پس از شروع آن بیش از یک درصد کاهش دهد.

خبرگزاری آرتی نوشت به گفته OECD، تأثیر بحران اوکراین در صورت تداوم می‌تواند باعث «رکود عمیق» در روسیه شود. انتظار می‌رود قیمت‌های مصرف‌کننده در سطح جهانی تقریباً ۲.۵ درصد افزایش یابد.

لورنس بون، اقتصاددان ارشد OECD به «گلوب اند میل» گفت: رشد اتحادیه اروپا با کاهش ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی بیشترین ضربه را خواهد دید.

وی افزود: انتظار می‌رود که آمریکا با تأثیر حدود ۰.۸ درصد، وضعیت بهتری داشته باشد.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که دلیل میانگین بی‌سابقه تورم در این کشور در ۴۰ سال گذشته وضعیت اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه به دنبال آن است.

بر اساس گزارش روسیا الیوم، جو بایدن گفت: گزارش سالانه تورم که توسط وزارت کار امروز منتشر شده متذکر می‌شود که بودجه آمریکا به دلیل افزایش قیمت‌ها رو به اتمام است.

رئیس‌ جمهور آمریکا افزود: خانواده‌های آمریکایی کم کم افزایش قیمت‌ها را که عامل آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه است، حس می‌کنند و  همانطور که از آغاز گفتم ما بهای جنگ غیرضروری پوتین را خواهیم پرداخت.

بحران انرژی در اروپا که با تحریم‌های گسترده ضد روسیه به دلیل درگیری در اوکراین تشدید شده، موجب شد قیمت گاز اروپا به رکورد ۲ هزار ۴۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب برسد. قیمت گاز در بورس اروپا در چهار روز معاملاتی متوالی رکورد‌های سابق را یکی پس از دیگری شکست.

تحریم نفت‌ و گاز روسیه از سوی آمریکا و دولت‌های غربی، بر قیمت نفت نیز تأثیرگذار بود و قیمت طلای سیاه را به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۸ رساند.

با اوج‌گیری درگیری‌های نظامی در اوکراین، نفت برنت دریای شمال با ۹.۹ درصد افزایش به حدود ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۹.۴ درصد افزایش، ۱۲۶ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
تحریم امریکا اقتصاد بهم زده تو اوکراین چیزی نیست
آخرین اخبار