طبیعت زیبای تنگ ترمان در لامرد مقصد مناسبی برای طبیعت گردی در جنوب استان فارس است.

 کارشناسان تاریخی می‌گویند شهرستان لامرد دارای بیش از یکصد  اثر تاریخی بوده که در فهرست آثار ملی ثبت شده است و ده‌ها آثار تاریخی غیرثبتی نیز وجود دارد.

از این آثار بخشی از آن به دوران باستان و برخی دیگر مربوط به دوران اسلامی است که آثار تاریخی لامرد در تمامی بخش‌های شهرستان پراکنده است.

برخی از این آثار شاخص مورد توجه و محل بازدید گردشگران است،

علاوه بر آثار تاریخی آثار طبیعی و آثار دیدنی زیادی نیز دارد که آثار تاریخی مهم آن شامل آسیاب آبی ترمان، قلعه گوری لامرد، استودان تنگ پودنو، محوطه هفت برکه میرحسنی، آسیاب‌ها و قنات‌های تنگ‌ترمان، سنگ‌قبرهای دوران اسلامی در گورستان‌های شاه‌نظر و گورستان پنگرویه، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و تفرجگاهی در تنگ خینه و تنگ پودنو و نیز جاذبه‌های طبیعی و تفرجگاهی در قلعه گوری است.

آثار تاریخی ارزشمند مجموعه علیخانی در بخش اشکنان، آسیاب اهل و پل آب‌رسان شهر اهل، تفرجگاه تنگ خور در خشت و رکن‌آباد، آب‌انبارهای قدیمی در خشت، تپه‌های باستانی و همچنین وجود قلعه‌ها در بخش علامرودشت از جمله منطقه تفریحی امامزاده شاه فرج‌الله و در بخش چاهورز، و تپه باستانی گلرخ می‌تواند در ایام عید باستانی نوروز ۱۴۰۱ مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

منطقه توریست‌درمانی لامرد (آبگرم، معروف به اوباد) نیز، دارای خواص بسیاری در درمان مفاصل و استخوان بوده است و در تمامی فصول سال نیز مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

در این رهگذر تنگ ترمان، دارای ۱۵ آسیاب تاریخی است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، مناظر زیبایی از طبیعت، آبشارها، درختان زیبای نخل، لیمو، انار با چشم اندازی بسیار زیبا برای گردشگران می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.

در تنگ ترمان مجموعه باغات نخل و مرکبات با آب و هوایی دلپذیر در لامرد فارس است که یکی دیگر از گرم‌ترین نقاط کشور می‌باشد و باعث شده هر کسی که به این مکان مشرف شود شگفت زده شود.

وجود مجموعه چاه‌های قنات در دل تخته سنگ‌های عظیم دامنه کوه که قدمتی چندصد ساله دارد که تنگ ترمان را از دیگر نقاط شهرستان متمایز کرده است.

وجود آسیاب های آبی زنجیره‌ای، می‌تواند برای دوستداران میراث فرهنگی جذابیت خوبی داشته باشد.

شهروندان لامردی ضمن دعوت از همه هم استانی‌ها و مردم سراسر کشور به حضور در شهرستان و بازدید از اماکن تاریخی، مذهبی بر حفظ محیط زیست و رعایت دستور العمل های بهداشتی تاکید دارند.

شهرستان لامرد با مساحت ۳۹۳۲ کیلومترمربع در فاصله ۳۷۵ کیلومتری از مرکز استان (شیراز)، در جنوبی ترین نقطه استان فارس و همجوار با دو استان هرمزگان و بوشهر واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار