ینس استولتنبرگ ضمن ابراز نگرانی از اوضاع کی‌یف اعلام کرد که عضویت اوکراین در ناتو در دستور کار این ائتلاف نیست و به اوکراین نیرو اعزام نخواهد شد.

دبیرکل ناتو با اشاره به درگیری‌ها در اوکراین مدعی شد: «تهاجم پوتین وحشیانه است و ما قصد داریم با تمام توان از اوکراین حمایت کنیم، اما نمی‌خواهیم جنگ گسترش یابد. ما با واقعیت جدیدی در رابطه با امنیت خود روبرو هستیم. بدین منظور رهبران ناتو فردا حمایت خود را از اوکراین تایید خواهند کرد. من انتظار دارم که فردا بر سر حمایت بیشتر از اوکراین برای کمک و محافظت از آن در برابر حملات بیولوژیکی و شیمیایی توافق کنیم.»

ینس استولتنبرگ در خصوص خطر استفاده از تسلیحات شیمیایی در اوکراین گفت که روسیه باید تهدیدات هسته‌ای خود را متوقف کند. هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی ماهیت درگیری را تغییر خواهد داد و پیامد‌های گسترده‌ای در پی خواهد داشت.

ابن مقام اروپایی در ادامه مدعی شد که مسکو قبلاً از مواد شیمیایی علیه مخالفان خود استفاده کرده است و استفاده از تسلیحات شیمیایی در اوکراین بر بقیه کشور‌های اروپایی تأثیر خواهد گذاشت. به گفته استولتنبرگ، ناتو انواع مختلفی از حمایت‌ها را به اوکراین برای محافظت در برابر سلاح‌های شیمیایی ارائه و تعداد زیادی از نیرو‌های خود را در مرز‌های شرقی اتحادیه اروپا مستقر کرده است.

دبیرکل ناتو از حمایت پکن از مسکو نیز خبر داد و از چین خواست که به مسئولیت خود عمل کند و از حمله روسیه به اوکراین حمایت نکند. استولتنبرگ تاکید کرد چین از روسیه حمایت سیاسی کرده و ناتو نگران حمایت مادی پکن از مسکو است.

۵ اسفند، روسیه در پاسخ به درخواست جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای محافظت از آن‌ها در برابر حملات نیرو‌های اوکراینی، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد. پس از آغاز درگیری ها، فشار دولت‌های غربی بر مسکو بیشتر شد و با اعمال تحریم‌های بین المللی خواستار توقف پیشروی نیرو‌های روسی در اوکراین شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
نه تو رو خدا بفرست
آخرین اخبار