آقای نادر آخوندی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: انفجار یک وانت نیسان که اواخر اسفند در جایگاه سوخت گلحصار کهریزک رخ داد و مشابه آن طی سالهای گذشته، در جایگاههای دیگر نیز چندین بار درباره نیسانهای زامیاد یا سایپا به وقوع پیوسته، به علت غیراستاندارد بودن مخزن سی ان جی آن بود. این مخازن باید چندمدت یکبار معاینه فنی و حتی تعویض شوند؛ اما به علت هزینههای بالا، رانندگان برای دریافت معاینه فنی و تعویض مخازن خود اقدام نمیکنند.
به گفته او، بهترین راهکار این است که دولت از طریق بیمه مرکزی، اقدامی انجام دهد که بیمه نامه وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی صادر نشود؛ یعنی، اگر وسیله نقلیه مخزن غیرقانونی نصب کرده یا معاینه فنی دریافت نکرده باشد، بیمه خسارتی را پرداخت نکند. این روش در کشورهای دیگر مانند روسیه، ترکمنستان، ترکیه و ... هم اجرایی میشود.
آقای آخوندی همچنین گفت: کمیسیون امور زیربنایی هیئت دولت یازدهم، مسئولیت ساماندهی معاینه فنی مخازن سی ان جی وسایل نقلیه را به وزارت کشور و این وزارتخانه نیز، به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور واگذار کرده و متاسفانه برخی از مراکز معاینه فنی، در قبال دریافت وجه بیشتر، مخازن فاقد استاندارد را تایید میکنند؛ اگر مسئولیت تایید استاندارد این مخازن از سوی دولت و شورای اقتصاد، به مدیریت سی ان جی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی سپرده شود، ساماندهی و نظارت بر آنها تخصصیتر میشود.
او مزیت دیگر سپردن مسئولیت نظارت بر مراکز معاینه فنی به پالایش و پخش را مدیریت دقیقتر مصرف سوخت در کشور میداند؛ چرا که با تمرکز بیشتر روی افزایش مصرف سی ان جی، مصرف بنزین در داخل کشور کاهش خواهد یافت. آقای آخوندی میگوید: قیمت هر لیتر بنزین بر اساس قیمتهای بین المللی و فوب خلیج فارس، حدود ۱۳ هزار تومان است که با کاهش مصرف آن در داخل، امکان ارزآوری بیشتری فراهم خواهد شد.
به گفته خزانه دار انجمن سی ان جی کشور، کشوری مانند ترکیه که منبع سی ان جی را در اختیار ندارد، حاضر به واردات آن از کشورها دیگر است و جایگاههای سی ان جی احداث میکند؛ اما سازمان شهرداریها به جای کمک به توسعه طرح سی ان جی کشور، با واردات خودروهای گازوئیل سوز، حجم بالایی از گازوئیل تولید پالایشگاههای کشور را به سمت بخش حمل و نقل سوق داده است.
آمار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نشان میدهد که به غیر از مصارف نیروگاهی، در سال ۱۴۰۰ به طور میانگین، روزانه ۷۶ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده که ۵۲ میلیون لیتر از آن، مربوط به بخش حمل و نقل بوده است.
بیشتر بخوانید:
آقای آخوندی در ادامه گفت: کاهش هزینه معاینه فنی وانت نیسانها با سپردن مسئولیتشان به شرکت پالایش و پخش ممکن میشود؛ زیرا طرح سی ان جی این شرکت که منبع آن از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها تامین میشود، با استقبال چندانی رو به رو نبوده و میتوان رانندگان این دسته از خودروها را به این صورت ترغیب به رفع عیب مخازنشان کرد.
او گفت: مسئولان فقط اعلام میکنند که جایگاهدار نباید خودروهای فاقد معاینه فنی را سوختگیری کند؛ اما جایگاهها تجهیزات لازم برای بررسی استاندارد بودن مخازن وسایل نقلیه را در اختیار ندارند. چندین بار درخواست دادیم که دوربینهای جایگاهها را به سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) وصل کنند که اقدامی صورت نگرفته است.
عضو هیئت مدیره انجمن سی ان جی کشور میگوید: در کشورهایی مانند هند و آمریکا، پس از تایید شدن مخزن در کارگاه معاینه فنی، یک نشانه محتوی کدملی مالک وسیله نقلیه را روی مخزن میچسبانند و اگر مخزن دستکاری شده باشد، سامانه سوختگیری میتواند با اسکن کردن این نشانه، به راحتی تشخیص دهد و به صورت خودکار مانع از سوختگیری آن وسیله نقلیه شود.
طبق اعلام انجمن سی ان جی کشور، با وجود احداث جایگاههای سی ان جی از سوی دولت در تمامی مراکز اتوبوسرانی و اغلب تاکسیرانیها، سازمان شهرداریها و دهیاریها، جهت دوگانه سوز شدن خودروهای عمومی ناوگان خدمات شهری همکاری لازم را ندارد؛ در حالی که اگر ۹۰ درصد از ظرفیت جایگاههای سی ان جی فعلی استفاده شود، میتوان روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی کرد و آلودگی هوای کلانشهرها نیز تاحدودی کاهش خواهد یافت؛ اما جایگاههای سی ان جی کشور فقط با ۴۰ درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند.
اواسط اسفند پارسال، آقای امید ابراهیم زاده دادیار معاونت حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی هم، طی نامه ای خطاب به استاندار و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان، از عملکرد مراکز معاینه فنی و افزایش حوادث در جایگاههای گاز طبیعی انتقاد کرده بود.