در بحبوحه افزایش قیمت سوخت؛

مقام سابق انگلیسی: غرب بهای سرکوب روسیه را خواهد پرداخت

نظامی سابق انگلیس ضمن انتقاد از ذهنیت اشتباه مردم غربی در مورد جنگ اوکراین تایید کرد کیفیت زندگی مردم اروپا به ارتباط با روسیه بستگی دارد.

جاناتان شاو، دستیار سابق ستاد دفاع انگلیس تایید کرد اگر وضعیت بن‌بست در روابط کشور‌های غربی با روسیه ادامه پیدا کند، دولت‌های غربی باید مردم خود را برای کاهش درازمدت استاندارد‌های زندگی آماده کنند.

به گزارش راشا تودی، این مقام انگلیسی که زمانی یکی از افسران ارشد ارتش بود در گفتگو با شبکه رادیویی ال بی سی گفت: «ما در غرب ذهنیت اشتباهی درباره درگیری در اوکراین داریم. ما درگیر نگرانی‌های بشردوستانه و رنج‌های فردی هستیم، و این برای خوراک رسانه‌ای خوب است. اما واقعیت این است که قضیه بسیار جدی‌تر از آن است».

پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه بانک غذای انگلیس به افراد نیازمند سیب‌زمینی رایگان می‌دهد، اما مردم از دریافت آن امتناع می‌کنند چرا که توانایی پختن آن را ندارند. اما این مقام انگلیسی می‌گوید این تنها آغاز راه است.

او توضیح داد: «ما تصمیم گرفته‌ایم وقتی موضوع به روسیه مربوط می‌شود مسائل ژئوپولیتیک را بر اقتصاد ارجحیت دهیم؛ و حالا وقت آن است که بهای آن را بپردازیم».

به گفته این مقام نظامی، دولت‌ها در انگلیس و جا‌های دیگر اقدامات کافی را برای آماده کردن مردم خود در راستای چنین زندگی سختی انجام نمی‌دهند. او گفت: «ما باید از نظر روانی مردم خود را برای افت طولانی مدت در استاندارد‌های زندگی و یک رویارویی طولانی مدت با روسیه آماده کنیم. کیفیت زندگی ما در خانه کاملا به سوخت ارزان، دسترسی ارزان، انجام معاملات با عربستان و مواردی از این قبیل بستگی دارد».

گفتنی است، غرب پس از حمله یک ماه پیش روسیه به اوکراین، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه وضع کرده است. این تحریم‌ها شامل بسته‌های تحریمی اتحادیه اروپا و تحریم مستقیم نفت و گاز از سوی آمریکا است که مجموعا قیمت سوخت را در جهان با جهش مواجه کرده است.

افزایش قیمت‌ها در آلمان و توصیه برای صرفه جویی

مجله خبری آلمانی فوکوس نیز به خوانندگان خود توصیه کرده که عادات خرج کردن و سبک زندگی خود را تغییر دهند تا در بحبوحه افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها بتوانند پولی پس‌انداز کنند.

بر اساس نوشته‌های این نشریه، عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر مسکو منجر به مشکلات اضافی در زنجیره تامین و افزایش قیمت انرژی شده است. این به نوبه خود بر دامنه محصولات و قیمت‌ها در سراسر سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای آلمان تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، قیمت محصولات اساسی مانند پاستا و روغن آفتابگردان به ترتیب ۴۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. مواد شوینده، آب معدنی، لبنیات، قهوه و دستمال نیز گران‌تر شده اند.

ارقام اداره آمار فدرال نشان می‌دهد که به طور متوسط قیمت مصرف کننده در آلمان در ماه گذشته ۵.۵ درصد بیشتر از فوریه ۲۰۲۱ بوده است و تحلیلگران می‌گویند اگر اوضاع در اوکراین حل نشود اوضاع بدتر می‌شود. به گفته مؤسسه اقتصادی آلمان، خود بحران و همچنین تحریم‌های غرب و ضدتحریم‌های مسکو، می‌تواند تورم را در ماه‌های آینده تا ۶.۱ درصد افزایش دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار