مردم خاوران را در موزه عروسک بیرجند بشناسید

موزه عروسک بیرجند مکانی است که گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر از آن برای آشنایی با آداب و رسوم و مردمان خراسان جنوبی بازدید می‌کنند.

موزه‌ها محلی برای آشنایی هر چه بیشتر افراد با تاریخ و فرهنگ قدیم هستند؛ یکی از موزه‌هایی که می‌تواند در این امر ایفای نقش کند، موزه عروسک است.

در موزه عروسک‌های بومی و محلی که در شهر بیرجند برپا است، نسل جوان با مراسم‌ها و رسم و رسوم این منطقه آشنایی پیدا می‌کنند.

این عروسک‌ها با دستان توانمند بانوان روستایی جان می‌گیرند و هرکدام داستان و افسانه خود را دارند.

از ماخونیک تا کسراب در موزه عروسک

یکی از سازندگان عروسک در این موزه می‌گوید: از جمله رسومی که با عروسک به نمایش درآمده است می‌توان به عروسی در روستای کسراب سربیشه اشاره کرد.

او می‌گوید: در این عروسی، عروس شلوار سبز می‌پوشد که بنا به عقیده اهالی روستای کسراب، نشانه خوشبختی عروس و داماد در زندگی مشترکشان است.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از سازندگان عروس می‌گوید: روستای ماخونیک یکی از روستا‌های خراسان جنوبی است که اهالی آن کوتاه قد هستند و با دیدن عروسک‌های خاص این منطقه می‌توان به این ویژگی مردمان ماخونیک پی برد.

او می‌گوید: یکی از انواع خاص عروسک در خراسان جنوبی دوتوک است که ثبت ملی نیز شده است و طرفداران زیادی نیز دارد.

نمایش ۳۰۰ عروسک در موزه عروسک بیرجند

سیاری مدیر موزه عروسک، فرهنگ و هنر خراسان جنوبی گفت: از طریق به نمایش گذاشتن عروسک‌ها تلاش شده است تا زنان روستایی به بافت عروسک روی بیاورند و هنر خود را نمایان کنند.

او گفت: هم اکنون ۸۰ بانوی روستایی در خراسان جنوبی در ساخت و بافت عروسک مشارکت می‌کنند.

سیاری گفت: از آلمان و فرانسه مشتریانی داشته ایم که وقتی عروسک‌ها به کشورشان رسید، مردمان آن‌ها هم از عروسک‌ها خوششان آمد.

مدیر موزه عروسک، فرهنگ و هنر خراسان جنوبی گفت: سالانه حدود ۳ هزار نفر از این موزه بازدید می‌کنند و حدود ۳۰۰ عروسک نیز در اینجا موجود است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.