مجموعه گردشگری پیرغار در چهارمحال و بختیاری، نمود بارز پیوند تاریخ با طبیعت است تا ثابت کند این استان یادمان‌های تاریخی ارزشمندی را در دل خود جای داده است.

در گذشته شاهان و سرداران روایت رویداد‌های زمان خویش را برای اینکه از گزند حوادث دور باشد بر سینه ستبر کوه‌ها نقش می‌کردند.

مجموعه گردشگری پیرغار در چهارمحال و بختیاری، نمود بارز پیوند تاریخ با طبیعت است تا ثابت کند این استان علاوه بر طبیعت بکر دارای ظرفیت‌های فرهنگی و یادمان‌های تاریخی ارزشمندی است.

چهارمحال و بختیاری معروف به بام ایران زمین، با وجود بیش از ۸۰۰ جاذبه و بیش از ۱۰۰ کانون گردشگری باعث شده تا این استان به یکی از مقاصد گردشگری کشور به ویژه در فصل تابستان تبدیل شود.


بیشتر بخوانید


یکی از مهمترین جاذبه‌های چهارمحال و بختیاری که پیوند تاریخ با طبیعت در آن بخوبی مشهود است، منطقه پیرغار در روستای ده چشمه شهرستان فارسان که به سبب کتیبه تاریخی برجای مانده از دوران مشروطیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

روستای ده چشمه همانطور که از نامش پیداست ترکیبی از ده و چشمه است؛ این منطقه به‌دلیل وجود آب فراوان، درختان و طبیعت سرسبز جذابیت طبیعی خاصی به منطقه داده است.

بر روی قسمتی از کوه پایه رشته کوه زاگرس کتیبه‌ای به زبان فارسی حکاکی شده است. این کتیبه‌ها مربوط به دوران قاجاریه و عصر مظفری است. کتیبه‌ها در چهار قسمت مجزا بر صخره‌ها و به ترتیب زمان وقایع از راست به چپ حجاری شده اند.

مجموعه سنگ نوشته پیرغار مشتمل بر چهار قطعه بر روی سنگ سیلیسی به خط نستعلیق نگارش شده و بیانگر عدالت خواهی مردم این استان و اعاده مشروطه دوم و متعلق به ۱۰۰ سال پیش است.

کتیبه‌های مشروطیت پیر غار در هشتم اسفندماه ۱۳۷۷ با شماره ثبت دو هزار و ۲۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

یک قطعه سنگ که به شیرسنگی معروف است نیز در کنار درب ورودی مجموعه تفریحی پیرغار قرار گرفته که از دوران قاجاریه تاکنون در این منطقه باقی مانده است.

نام این منطقه گردشگری، از غاری آهکی با طول عمر طولانی برگرفته شده است. چندین چشمه چوشان از این غار سرازیر است که برای اهالی این منطقه بسیار محترم است چرا که تمامی کشتزارهایشان از این منطقه سیراب می‌شود.

در منطقه پیرغار آبشاری به همین نام وجود دارد که یکی از جاذبه‌های دیدنی در این منطقه به شمار می‌رود و از دیدنی‌ترین آبشار‌های فصلی ایران است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف آن، نسبت به استان‌های دیگر مدت زمان بیشتری جاری و در محیط طبیعی شگفت انگیزی واقع شده است.

بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی متعلق به یک کشور یا مرز و بوم خاص نیست؛ بلکه متعلق به همه جهان است بنابراین حفاظت و نگهداری از آن‌ها وظیفه مشترک همه ما است.

پیرغار در شهرستان فارسان در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

عکاس: عرفانه نعمتیان سامانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار