معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان گفت: هشدار هواشناسی سطح زرد با توجه به افزایش گرادیان فشاری (اختلاف و تغییر فشاری) در جنوب شرق کشور برای این استان صادر شد.

کیانوش عارفی گفت: براساس پیش بینی‌ها انتطار می‌رود زمان آغاز این وضعیت صبح سه‌شنبه برابر با ۹ فروردین ماه بوده و تا ظهر چهارشنبه برابر با ۱۰ فروردین ماه جاری ادامه یابد.

وی گفت: گرادیان یا تغییر و اختلاف فشار هوا موجب افزایش سرعت باد شمال شرقی یا باد نعشی با سرعتی حدود ۳۶ کیلومتر بر ساعت خواهد شد و با توجه به اینکه بادها زمین گرد هستند همراه خود گرد و خاک به همراه خواهند داشت.

وی گفت: این گرد و غبار را معمولا صبح‌ها می‌توان بر روی خودروهایی که شب را در فضای باز پارک شده‌اند مشاهده کرد.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان گفت: بندرعباس، سیریک، حاجی آباد، رودان، بشاگرد، میناب، جاسک و قشم تاثیر بیشتری از این وضعیت خواهند پذیرفت و وزش باد رطوبت خشکی و سواحل را به سمت دریا می‌برد.

عارفی گفت: این باد را می‌توان مقدمه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به شمار آورد که بر اثر اختلاف فشار ایجاد می‌شوند، با گرم‌تر شدن دما در منطقه جنوب شرق کشور و کویری بودن منطقه روزها بسیار گرم و شب‌ها خنک است و همین مساله اختلاف دما زمینه جابه‌جایی هوا و شکل گیری بادها را فراهم می‌سازد.

وی گفت: هشداری که امروز برای هرمزگان صادر شد با هشدار سطح نارنجی دریایی که چند روز قبل صادر شده متفاوت بوده و اثر آن احتمال گرد و غبار و کاهش موقتی دید افقی است.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان توصیه کرد: از انجام ترددهای غیرضروری در فضای باز در ساعت‌های صبح تا ظهر به دلیل گرد و غبار به‌ویژه در مناطق شرقی هرمزگان خودداری شود، از استحکام سازه‌های سبک به دلیل افزایش سرعت باد اطمینان حاصل شده و در ترددهای جاده‌ای به سمت جنوب شرق کشور به دلیل کاهش دید افقی احتیاط لازم بکار گرفته شود.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.