کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه به بیان توصیه‌هایی برای کشاورزان استان پرداخت.

شهناز حق پرست به کشاورزان توصیه کرد: پایش مزارع کلزا، گندم و جو، ضدعفونی بذر نخود و محلول پاشی ریز مغذی‌ها در مزارع زعفران از امروز تا ۹ فرورودین انجام شود.

به گفته حق پرست، پایش مزارع گندم و جو از نقطه نظر فعالیت کرم‌های سفید ریشه (لارو سوسک‌های قهواه‌ای) که با کاهش تراکم بوته در برخی مواضع و لکه همراه است توصیه می‌شود.
برای مقابله با آن کاربرد روش‌های مکانیکی مطابق نظر کارشناسان محل پیشنهاد می‌شود.
عملیات مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات پائیزه مناطق گرم استان ادامه یابد.
در مناطق سرد و معتدل آمادگی‌های لازم نظیر سرویس و کالیبراسیون سم پاش‌ها و انتخاب سم مناسب صورت پذیرد و در صورت مساعد شدن شرایط آب و هوایی و مزرعه نسبت به شروع عملیات مبارزه اقدام شود.
 با توجه به روند افزایش دما و تغییرات فصلی ضروری است مزارع کوهپایه‌ای غلات پاییزه و مستعد ریزش سن گندم مورد پایش مستمر قرار داشته و هرگونه پدیده مربوط به آفت به مراکز خدمات محل گزارش شود.

پایش مزارع کلزا به منظور اطلاع از فعالیت شته‌های زیان آورو سنک دانه خوار توصیه می‌گردد در صورت مشاهده آفت و مساعد بودن شرائط جوی و خاک مزرعه مبارزه با آن مطابق نظر کارشناسان محل صورت پذیرد.
مبارزه با جوندگان کشاورزی بویژه موش صحرایی در مزارع آلوده بعنوان آخرین فرصت باقیمانده توصیه می‌شود.

با توجه به نزدیک شدن زمان کشت نخود بهاره توصیه میشود قبل از کاشت، ضدعفونی بذور با سموم قارچ کش حتما صورت گیرد.
 عملیات آماده سازی بستر کاشت جهت زراعت‌های ذرت و چغندر انجام شود و محلول پاشی ریز مغذی‌ها در مزارع زعفران و کاربرد کود سرک در زراعت‌های آبی پاییزه پیشنهاد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.