معاون دانشگاه اصفهان:

توسعه اقتصاد دانش بنیان در اصفهان، نیازمند هم افزایی صنایع با دانشگاه‌هاست

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت:لازم است با برنامه ریزی فرصتی برای صنایع بزرگ و متوسط ایجاد شود تا بتوانند حوزه فعالیت خود را به تولید دانش بنیان تبدیل کنند.

رسول رکنی زاده گفت: تنها سازمانی که مسئولیت تحقق شعارسال مبنی بر'تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین را می‌تواند بر عهده بگیرد و دیگران را نیز برای تحقق آن ترغیب کنند دانشگاه‌های استان و کشور هستند.

برنامه ریزی دانشگاه‌های استان برای توسعه سرمایه گذاری و حمایت از پژوهش‌هایی که به تولید محصول و سرمایه می‌انجامد ضروری است.

او توانمند سازی هیات علمی و دانشجویان از طریق تدوین برنامه درسی مبتنی بر دانش کارآفرینی و اشتغال را ضروری دانست و گفت: لازم است با برنامه ریزی فرصتی برای صنایع بزرگ و متوسط ایجاد شود تا بتوانند حوزه فعالیت خود را به تولید دانش بنیان تبدیل کنند.

تدوین و اجرای برنامه‌های اشتغال پذیری، هدایت دانشجویان به اشتغال و اهتمام به تولید دانش و نوآوری در دانشگاه‌ها باید بیش از گذشته در دستور کار قرار بگیرد.

با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در استان وجود دارد می‌توان چالش‌های این مسیر را برطرف کرد.

رکنی زاده رسیدن به حیات طیبه انسان را هدف نهایی توسعه و تقویت تولید دانش بنیان دانست وگفت: از این رو علوم انسانی، پایه و پزشکی برای غنا بخشیدن به حیات انسان باید بدون اولویت وارد توسعه اقتصادی دانش بنیان شوند.

همه مکاتب اقصادی جهان، دانش را عامل اصلی و موثر در رشد اقتصاد بخصوص در بلندمدت می‌دانند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان، دستیابی به اقتصاد دانش بنیان نیازمند حکمرانی خوب و تنظیم نهاد‌های مرتبط با یک نظام اقتصادی برای سهولت در کسب و کار است.

رکنی زاده ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای جریان آزاد اطلاعات درون و برون سازمانی را از دیگر راهکار‌ها و الزامات تحقق تولید دانش بنیان دانست و گفت: در سال‌های اخیر برای این بخش کار‌های خوبی شده، ولی هنوز کافی نیست.

در بخش تقاضا (صنعت) باید با توسعه نرم افزار‌های مناسب جریان آزاد اطلاعات تقویت و ارتباط بخش عرضه و تقاضا برقرار شود.

رکنی زاده، کیفیت روابط بین الملل و آزادی اقتصادی را در کمک به تحقق این شعار مهم ارزیابی کرد و گفت: برقراری این پیش نیاز مهم برای کشور دشوار است، این در حالی است که برای این هدف نیاز به فرایند‌هایی داریم که خلاقیت اقتصادی در آن‌ها سرکوب نشود و فرصت برابر در اختیار همه افراد قرار بگیرد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان می‌گوید اقتصادی را می‌توان دانش بنیان نامید که راهکار‌های اساسی در حوزه نوآوری داشته باشد، این در حالی است که در کشور ما نوآوری کار بسیار پیچیده و مشکل است.

رکنی زاده معتقد است اقتصاد دانش بنیان، همبستگی روند‌ها و فرایند‌ها با مقوله دانش و بر سرمایه‌های فکری استوار است، از این روهماهنگی بین بخش‌های یک سازمان در ایجاد نظام نو آورانه در این مدل از اقتصاد ضرروی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.