مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت:۴۲۰ بیمار در زنجان تحت درمان دیالیز قرار دارند که ۵۰ درصد آنان واجد شرایط پیوند کلیه هستند.

طهماسبی گفت: امسال اولین پیوند کلیه در استان ثبت شد که این فرد از بیماران انجمن کلیوی شهرستان ماهنشان با بیماری مزمن کلیوی به مدت یک سال تحت همودیالیز بود که با دریافت کلیه از یک اهدا کننده مرگ مغزی به زندگی عادی خود بازگشت.

او گفت: سال گذشته ۱۰ مورد پیوند کلیه در استان انجام شده است.  

به گفته‌ی طهماسبی پیوند کلیه از جمله حساس‌ترین جراحی‌هایی است که انجام می‌گیرد و به دلیل اینکه چند درصد احتمال وجود دارد که کلیه پیوند شده پس زده شود پزشکان گا‌ها دارو‌های خاص خارجی به بیماران پیوندی تحویز می‌کنند.

او در ادامه گفت: دارو‌های خارجی خصوصا در ایام کرونایی با کمبود مواجه شد و همین امر سبب شد تا بیماران در برهه‌ای از زمان در دسترسی به دارو با مشکل مواجه شوند، اما بیماران برای مهار بیماری باید از دارو‌های ایرانی استفاده می‌کردند که این امور باعث ایجاد استرس در بیماران شد، اما با وجود مسائلی دارو تهیه و در اختیار آنان قرار گرفت.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با بیان اینکه چندین جلسه با معاونت غذا و دارو برگزار شده تا بیماران بدون چالش به دارو دسترسی داشته باشند، گفت: از تهران پیگیر هستیم تا بتوانیم مبلغی از دارو‌های خارجی را تامین نماییم چراکه این دارو‌ها آزاد به دست بیماران می‌رسند.

او با تاکید بر اینکه در انجمن کلیوی استان ۲ هزار پرونده وجود دارد، گفت: برای ما تکلیف است تا این بیماران را به لحاظ دارویی، معیشت، هزینه‌های متفرقه همراهی نماییم با این حال انتظار داریم مردم نیز یاری گر باشند تا این بیماران در حوزه‌های مختلف دارویی و درمانی فراغت خاطر داشته باشند و غیر از درد و رنج بیماری درد دیگری نداشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.