جوزجان در شمال افغانستان واقع شده که با کشورهای ازبیکستان(ازبکستان) و ترکمنستان همسایه است.

ولایت جوزجان با کابل 550 کیلومتر فاصله دارد که از طرف شرق با بلخ ، ازغرب با فاریاب و از طرف جنوب با سرپل در همسایگی قرار دارد.

ملیت های ازبیک (ازبک) و ترکمن اکثریت نفوس جوزجان را تشکیل می دهند اما اقوام تاجیک، هزاره و پشتون نیز در آن زندگی می‌کنند.

خماب، قرقین،آقچه، مردیان، فیض آباد، منگجیک، خانقاه، خواجه دوکوه، قوش تپه و درزاب شهرستانهای آن می باشند.

مرکز این ولایت شهر شبرغان است که شهرهای مزارشریف، سرپل و میمنه را باهم وصل می‌کند.

ولسوالی آقچه که یکی از شهرستان های بزرگ این ولایت است بهترین قالین(قالی) وطنی(ملی) را تولید می‌کند که مردم آن برعلاوه تجارت، مصروف(مشغول) بافتن و تولید قالین(قالی) است که هزینه های زندگی شان را از همین راه تامین می‌کنند.

پارک تفریحی شهر شبرغان نیز یکی از جاهای دیدنی این ولایت است که خانواده ها بیشتر اوقات، بویژه شب ها، وقت شان را آنجا سپری می‌کنند.

مردم جوزجان نیز مانند سایر ولایات شمال افغانستان به بازی بزکشی علاقه دارد که همیشه مسابقات بزکشی را میان چندین ولایت برگزار می‌کنند.

مسجد امیرعلی شیرنوایی که بنام مسجد انقره نیز مشهور است در مرکز این ولایت قرار دارد که چند سال پیش از طرف کشور ترکیه ساخته شد و گنجایش چندین هزار نمازگزار را دارد.

این ولایت اقلیم نسبتا سرد دارد اما در فصل بهار با باریدن باران و روییدن گلهای رنگارنگ، طبیعت جوزجان رنگارنگ شده و زیبایی خاصی را به خود می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار