اتیسم شایع ترین اختلال عصبی است

اختلال طیف اتیسم یکی از ۶ اختلال رشدی عصبی و شایع‌ترین آن‌هاست. این اختلال از دوران کودکی بروز می‌کند و حدود ۱۸ ماهگی قابل تشخیص است.

سازمان بهزیستی کشور در روز آگاهی رسانی اختلال اتیسم گزارش داد: اتیسم یا Autism Spectrum Disorder (ASD) دسته‌ای از اختلالات تکاملی سیستم عصبی است که از جمله تظاهرات اصلی آن‌ می‌توان به نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و نیز وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود اشاره کرد.

علاوه بر نقص در توانایی‌های اجتماعی و رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری، کودکان اتیستیک دارای تأخیر در توانایی‌های حرکتی هستند. تأخیر در توانایی‌های حرکتی در کودکان اتیستیک متنوع است و شامل تأخیر در نشستن، خزیدن، راه رفتن و قدم برداشتن غیرطبیعی، کنترل ضعیف وضعیتی و نیز ناتوانی در برنامه‌ریزی حرکتی است.

از دیگر علائم اتیسم می‌توان به کندی روند رشد زبان و گفتار کودک،  رفتارهای قالبی و کلیشه ای، عدم توانایی بازی، اختلال در یکپارچگی حسی تجربه های حسی متفاوت، مقاومت در برابر هر گونه تغییر در شرایط محیطی اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۳ شیوع این اختلال در کودکان و بزرگسالان در آمریکا و سایر کشور‌ها ۱ درصد و در سال ۲۰۱۵ در کشور آمریکا شیوع ۱ در ۶۸ گزارش شده است.

در حال حاضر نتایج مطالعات انجام شده در ایران شیوع یک درصدی را نشان می‌دهد. برای پیشگیری از عوارض منفی، این اختلال باید هر چه زودتر شناسایی شود و کودکان دارای این اختلال تحت آموزش و توانبخشی ویژه قرار بگیرند.

خانواده‌های دارای کودک اتیسم برای کمک به کودک و رساندن او به حداکثر توانمندی در درجه اول باید مشکل کودک را بپذیرند. با ویژگی‌های اختلال طیف اتیسم کاملا آشنا شده تا بتوانند در برابر رفتار‌های به ظاهر ناسازگارانه کودک که ناشی از مشکلات ارتباطی و حسی است، بهترین برخورد را انجام دهند.

به منظور اهمیت سلامتی افراد مبتلا به اتیسم، دوم آوریل مقارن با ۱۳ فروردین، روز جهانی آگاهی رسانی درباره اتیسم نام‌گذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار