یک مقام ارشد سازمان ملل متحد روز یکشنبه در مسکو تلاش خواهد کرد تا به آتش بس بشر دوستانه در اوکراین دست پیدا کند.

 در حالی که جنگ روسیه و اوکراین دست کم هزاران کشته بر جا گذاشته و بیش از ۴.۱ میلیون اوکراینی را وادار به مهاجرت کرده است، یکی از مقامات سازمان ملل متحد امروز یکشنبه با هدف تلاش برای دستیابی به آتش بس بشر دوستانه به مسکو سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه روز یکشنبه در مسکو خواهد بود و سپس به کی یف خواهد رفت. دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد وی ماموریت دستیابی به آتش بس بشردوستانه در اوکراین را برعهده دارد.

روسیه تاکنون با هرگونه سفر مقامات ارشد سازمان ملل متحد که موضوع اصلی آن اوکراین باشد به این کشور جلوگیری کرده است.

دیوید آراخامیا، مذاکره کننده ارشد اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه روز شنبه اعلام کرد مسکو به صورت شفاهی پیشنهادات اصلی اوکراین را به غیر از پیشنهادات مربوط به شبه جزیره کریمه پذیرفته است. وی افزود کی یف در انتظار تایید مکتوب است.

آراخامیا در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد مذاکرات با هدف پایان دادن به خصومت‌ها به طور قابل توجهی پیشرفت داشت.

اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روس در شهر‌های کلیدی حوالی پایتخت و چرنیگویف در شمال اوکراین عقب نشینی می‌کنند تا به منظور حفظ کنترل سرزمین‌هایی که تا کنون اشغال کرده اند در حوالی شرق و جنوب مستقر شوند.

گانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین روز شنبه اعلام کرد بیش از یک ماه پس از آغاز حمله روسیه مناطق ایپرین، بوچا، گوتومل و همه مناطق کی یف از دست اشغالگران آزاد شده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در فیسبوک اعلام کرد روس‌ها با عقب نشینی خودخواسته یا پس از درگیری‌ها یک فاجعه کامل و خطرات بسیار را پشت سر گذاشتند. وی هشدار داد بمباران‌ها ممکن است ادامه یابد. زلنسکی نظامیان روس را به مین گذاری در مناطق و خانه‌هایی که ترک کردند و برجای گذاشتن اجساد بسیار متهم کرد.

شهردار بوچا هم مدعی شده اجسادی در خیابان پیدا شده است که از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفته اند. حدود ۳۰۰ نفر نیز در گور‌های دسته جمعی دفن شده اند.

لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی توییتری اعلام کرد از جنایات صورت گرفته در بوچا و دیگر شهر‌های اوکراین وحشت زده شده است.

بوچا و شهر همسایه آن ایپرین در پی درگیری‌های شدید از زمان حمله روسیه به اوکراین و همچنین بمباران‌های گسترده حالا غیر قابل شناسایی شده است. روسیه روز جمعه با متهم کردن اوکراین به حمله با بالگرد به خاک این کشور، تهدید سخت‌تر شدن مذاکرات را مطرح کرد. از سوی دیگر توقف واردات گاز طبیعی روسیه از سوی کشور‌های حوزه بالتیک فشار مضاعفی بر روسیه محسوب می‌شود.

رییس جمهور لیتوانی با انتشار توییتی اعلام کرد از این ماه دیگر گاز روسیه در لیتوانی وجود نخواهد داشت.

تلاش‌های نیرو‌های روس برای تحکیم مواضع خود در جنوب و شرق اوکراین تا کنون با مقاومت مردم در ماریوپل مواجه شده است. پیش بینی می‌شود حدود ۱۶۰ هزار نفر هنوز در ماریوپل گرفتار هستند و بنابر اعلام مقامات محلی دست کم پنج هزار نفر از ساکنان این شهر کشته شده اند.

از دیدگاه مسکو، کنترل ماریوپل می‌تواند تداوم ارضی از شبه جزیره کریمه تا دو جمهوری جدایی طلب نزدیک به روسیه دنباس یعنی دونتسک و لوهانسک را تضمین کند. تخلیه ماریوپل از چند هفته پیش در مقیاس کوچک آغاز شده است. روز شنبه حدود هزار و ۲۶۳ نفر از ماریوپل و بردیانسک با وسیله شخصی به زاپاروژِیه رفتند. برخی از ساکنان در شرق اوکراین هم تخلیه شدند.

بنابر اعلام فرماندهی ارتش اوکراین، نیرو‌های روسیه همچنان به مسدود کردن بخشی از شهر خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین در شرق کشور ادامه می‌دهند. در این شهر مناطق صنعتی و مسکونی هدف آتش توپخانه‌ای هستند.

فرماندهی ارتش اوکراین همچنین اعلام کرد روسیه قصد دارد گردان‌هایی متشکل از ساکنان داوطلب مناطق موقتا اشغال شده اوکراین و مزدوران تشکیل دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
7891
۱۶:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
انتونی بشکنه دست و پات که یه توک پا نرفتی یمن ولی بخاطر این یهودی دست و پاتو گم کردی.
آخرین اخبار