در روزهای پایانی تعطیلات عید باستانی ایرانیان، گزارشی از میزان مخاطبان سینما در نوروز ۱۴۰۱ اعلام شد. براساس این آمار، در مجموع کمتر از ۹۰۰ هزار نفر فیلمهای نوروزی امسال را دیده اند. این در حالی است که پرمخاطبترین فیلم نوروز ۹۸، دو میلیون و سیصد هزار نفر بیننده داشته است.
عدهای علت این کاهش را گرانی بلیتهای سینما میدانند و عدهای هم کیفیت فیلمها را دلیل جدایی مخاطب از هنر هفتم عنوان میکنند.
محمود گبرلو منتقد سینما گفت: سیاستگذاران اکران نوروزی باید ذائقه مخاطب را درک کنند و متناسب با نیاز آنها فیلمها را سانس بندی کنند.
گبرلو معتقد است که سینما رفتن یکی از تفریحات مردم در عید میباشد و در همین یک وعده هم عموما فیلم کمدی تماشا میکنند؛ بنابراین تصمیم گیرندگان اکران نوروز باید این را در نظر میداشتند که تعداد زیاد فیلمها باعث کاهش تماشاگر میشود؛ زیرا یک خانواده نهایتا یک یا دو فیلم را تماشا میکنند، در نتیجه تهیهکننده و سرمایهگذار متضرر میشوند.
این منتقد میگوید در سبد اکران نوروز، یک یا دو فیلم کمدی کافیست و بالا بودن تعداد فیلمهای جدیتر که دارای داستان و درام هستند، هم انتخاب مخاطب و استقبال آنها را با مشکل مواجه میکند.
او ادامه داد: قطعا سینمای ایران در آینده با بحران سینما مواجه خواهد بود، زیرا فیلمهای امروزی متناسب با نیاز بیننده نیست و سینماگران دغدغههای بیننده خود را نمیشناسند.