اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در جلسه دیشب، پیشنهادهای وزرای رفاه و صمت در زمینه تقویت بنیان های تولید و توسعه را پس از تبادل نظر تصویب کردند.

 دولت پیش از این در جلسات پارسال، مصوبات لازم را برای رفع موانع تولید تصویب و ابلاغ کرده است.

 اما در این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی برگزار شد، گزارشی از وضعیت تجارت خارجی در سال ۱۴۰۰ و بازار بورس مطرح شد.

 بر اساس این گزارش بازار سرمایه در چند هفته اخیر وضعیت خوبی داشته و از توان قابل توجه و رو به رشدی برخوردار بوده است.

گفتنی است، پارسال، بورس  فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشت. اما بر خلاف سال ۹۹، در سال ۱۴۰۰ هیجانات کمتری در بازار وجود داشت و دیگر خبری از هجوم سرمایه در بازار سهام نبود.

شاخص بورس سال ۱۴۰۰، در تیرماه بیشترین روز‌های صعودی را ثبت کرد و در فروردین بیشترین روز‌های نزولی را پشت سر گذاشت.

در بخش دیگر  گزارش ارائه شده در جلسه دیشب، به رشد قابل توجه تجارت با کشورهای مختلف بویژه همسایگان اشاره شده است.

بر اساس آمار گمرک کل تجارت ۱۱ ماهه پارسال ایران با همسایگان به ۵۸ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۵۳۳ تن به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۵۵ دلار رسید که سهم پنج ماه نخست ۳۳ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۶۸۷ تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۷۶ میلیون و ۲۹۷ هزار و هشت دلار و سهم ۶ ماهه (از ابتدای شهریور تا اول اسفند) ۵۸ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۵۳۳ تن به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۵۵ دلار بود.

متوسط ماهانه تجارت در پنج ماهه ۶ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۳۳۷ تن به ارزش سه میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۴۰۱ دلار و متوسط ماهانه از اول شهریور تا ابتدای اسفندماه ۹ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۵۶ تن به ارزش چهار میلیارد و ۹۲۸ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۵۰۹ دلار محاسبه شد که در مقایسه با متوسط تجارت پنج ماهه ۴۶ درصد در وزن و ۴۸ درصد در ارزش رشد را نشان می دهد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
حالا کل هوش وهواس مسئولان نظامی وسیاسی ومنبری های ما شده شعار سال جدید دانش بنیان ها اقایان لطفا دم از شعار دادن وسحنرانی کردن وبنر زدن بردارید شماشعار سال گذشته وگذشته گذشته وسالهای دوررا ایا درطول این 44سال به پایان رسانده اید؟ معمولا درشش ماه اول سال نیروزهای مسلح ووزارتخانه ها سرگرم سحنرانی وبنر زدن ومیزگردگذاشتن دررسانه خاکعلی وملی وبعدش یک بودجه ای از دولت میگیرند وشش ماه دوم صرف بودجه درمسیرانحرافی هزینه میکنند علی میماند وشعارش درسال لطفا لطفا اگر مردمیدانید چراغ خاموش بدون دریافت بودجه شعار سال جدید را به پایان برسانید وگرنه مثل شعار سالهای گذشته پیشخور ودستخورده کنید بگذارید کنار
آخرین اخبار