سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: عقاب روسی از پرندگان مهاجر پس از تیمارداری در منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه رها شد.

اسلام جاودان خرد گفت: یک بهله عقاب صحرایی ۴۰ روز قبل به دلیل بیماری توسط یکی از دوستداران طبیعت به محیط بانان منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه تحویل داده شد.

او می گوید: این گونه عقاب صحرایی پس از یک دوره کامل تیمارداری ۴۰ روزه در منطقه حفاظت شده خائیز رها سازی شد.

جاودان خرد گفت: عقاب صحرایی از گونه های حفاظت شده است که اغلب در ایران بصورت مهاجر دیده می شوند.

به گفته سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان، پراکنش جهانی این پرنده از مغولستان و روسیه شروع می شود و تا بخش هایی از آفریقای جنوبی ادامه دارد. این گونه تنها در ۴ کشور روسیه ، قزاقستان ، مغولستان و چین لانه سازی و تولید مثل می کند.

او می گوید : با شروع فصل زمستان این پرنده به سمت اکوسیستم های گرمسیری از جمله ایران حرکت و زمستان گذرانی می کند.

جاودان خرد گفت: منطقه حفاظت شده خائیز به دلیل تنوع گونه های جانوری ، مکان مناسبی برای زمستان گذرانی عقاب صحرایی بوده و به همین خاطر شاهد حضور چنین گونه ای در این اکوسیستم ارزشمند هستیم .

عقاب صحرایی (عقاب استپی) با نام علمی (Aquila nipalensis) یک پرنده شکاری از تیره بازان است. این پرنده در ایران به صورت مهاجر یافت می‌شود و از پرندگانِ حفاظت شده‌ به طول ۷۵ سانتیمتر است.

پرنده بالغ به رنگ قهوه‌ای تیره، با پوشش متنوع زیر بال، شبیه قسمت‌های دیگر بدن یا کم رنگ‌تر از آن دیده می‌شود. زیر بال یکدست و پرهای پروازی کم رنگ تر یا پر رنگ تر از آن و نوارهای تیره پهن در حاشیه انتهایی بال ها که حاشیه سرشانه و پیش بال تیره رنگ است دیده می‌شود.

زیستگاه این پرنده‌ دشت‌های باز و خشک، مناطق نیمه‌بیایانی تا بیابانی و کوهپایه‌هاست. این پرندگان به صورت مهاجر عبوری به صورت دسته جمعی در فصل زمستان از سیبری وارد ایران می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.