لزوم ایجاد طرح گردشگری درحاشیه رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح گردشگری در حاشیه رودخانه‌ها از جمله راهکار‌های پیشگیری از غرق شدگی است.

آرش مصلح گفت: نقاط حادثه خیز رودخانه ها و آبراهه های استان که در اثر سیلاب و طغیان می توانند خسارات جانی و مالی به بار بیاورند، شناسایی شده اند.

او با اشاره به وقوع حوادث تلخ غرق شدگی در مناطق مختلف استان می گوید: باید به سرمایه گذاران اجازه داده شود با اجرای طرح های گردشگری در حاشیه دریاچه سدها و رودخانه ها زمینه تفریح سالم با آموزش و تجهیزات لازم برای مردم و خانواده ها به ویژه نوجوانان و جوانان فراهم شود تا شاهد حوادث تلخ غرق شدگی نباشیم.

مصلح گفت: ۱۵۰ تابلو فلزی هشدار دهنده در مناطق حادثه خیز رودخانه ها و دریاچه سدها نصب کرده ایم که همه این تابلوها سرقت شدند که با این وجود در مناطقی که جاده دستری دارند ۶۰ تابلو بتنی نصب شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، در برخی مناطق سه تابلو "شنا کردن ممنوع" نصب کرده ایم اما متاسفانه همچنان اقدام به شنا می کنند و باید از طریق رسانه ها و ائمه جمعه در این زمینه کار فرهنگی شود تا بتوانیم به کاهش تلفات ناشی از غرق شدگی کمک کنیم.

او می گوید: فرمانداری از طریق دهیاران و شوراها برای اطلاع رسانی و هشدار دادن به مردم و مسافران برای پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه ها می توانند کمک کنند.

مصلح ضمن هشدار نسبت به افزایش نگران کننده غرق شدگی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید ستاد مدیریت بحران استان نشستی اختصاصی برای موضوع غرق شدگی در رودخانه های استان برگزار کند تا وظایف هر دستگاه مشخص شود و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

او با بیان اینکه عملیات ساماندهی ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان انجام شده است، می گوید: تاکنون ۸۴۰کیلومتر از رودخانه های استان مطالعات مهندسی انجام شده، ۹۲۲ کیلومتر در حال اجرا است و مطالعات تکمیلی ۴۹ کیلومتر آن نیز انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور، ۱۰ درصد رودخانه های و آبراهه های کشور را دارد، گفت: اعتبارات استان برای ساماندهی رودخانه ها محدود اما حجم عملیات ساماندهی رودخانه ها نامحدود است که انتظار اختصاص اعتبار از سوی استان و کشور برای دستگاه‌های متولی در این زمینه داریم.

کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ هزار کیلومتر آبراهه و مسیل‌، ۱۴۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی و دارای آب، دو سد، ۸ شبکه آبیاری، دو سد در حال احداث و حدود ۱۰ پروژه بزرگ آبی در حال اجرا وجود دارد.

دو خواهر ۸ و ۱۲ ساله در رودخانه روستای "کندیده" شهرستان بهمئی، یک مرد ۴۰ ساله در رودخانه بخش "چیتاب"، یک نوجوان ۱۷ ساله در منطقه "دژ سلیمان" شهرستان گچساران و یک کودک ۱۰ ساله در مخزن آب منطقه "گلال" بخش لوداب فوتی های ناشی از غرق شدگی استان در ایام نوروز بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.