رئیس جمهور مستعفی یمن با برکنار کردن معاون خود، از تشکیل شورایی موسوم به شورای رهبری ریاست جمهوری خبر داد و اختیارات خود را به این شورا منتقل کرد.

رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن امروز (پنجشنبه) گفت که «علی محسن الاحمر»، معاون رئیس جمهور را برکنار کرده و اختیارات خود را به شورای ریاست جمهوری که وظایف رهبری را انجام خواهد داد، تفویض کرده است.

به گزارش رویترز، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن در بیانیه‌ای گفت که این نهاد جدید وظایف رئیس جمهور و معاون وی را بر عهده خواهد گرفت. شورای جدید، وظایف سیاسی، نظامی و امنیتی این دولت مورد حمایت عربستان را در طول آنچه از آن به عنوان «دوره انتقالی» یاد می‌شود، انجام خواهد داد.

در بیانیه هادی آمده است که این اقدام را در راستای ابتکار انتقال قدرت در سال ۲۰۱۱ انجام داده است. وی گفت: «با این اعلامیه، شورای رهبری ریاست جمهوری برای تکمیل اجرای وظایف دوره انتقالی تشکیل می‌شود. طبق قانون اساسی و ابتکار خلیج [فارس] و سازوکار اجرایی آن اختیارات کامل خود را به طور غیر قابل برگشت به شورای رهبری ریاست جمهوری تفویض می‌کنم».

شورای رهبری متشکل از یک رئیس و هفت معاون، توسط رشاد العلیمی، یک مقام امنیتی که در دوران ریاست جمهوری سابق وزیر کشور بود، رهبری خواهد شد. علیمی که مشاور هادی بوده از حمایت عربستان برخوردار است.

گفتنی است، هادی در سال ۲۰۱۲ پس از تحولات سیاسی قیام سال قبل از آن، برای نظارت بر دوره گذار دموکراتیک در یک دوره دوساله انتخاب شد، اما در اواخر سال ۲۰۱۴، جنبش مردمی انصاراالله، کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست گرفت و هادی در نهایت به جنوب و سپس به عربستان گریخت. 

با این حال، در پاسخ به این اقدام رئیس جمهور مستعفی یمن، محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی و رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت عبدربه منصور هادی دوره اختیاراتش به پایان رسیده است و اختیاراتی ندارد که بخواهد آن را به دیگری تفویض کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار