دو سال از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نسبی مدارس گذشت و آموزش مجازی پیامدهای ناخواسته ای، چون افت تحصیلی، یکنواختی شیوه آموزش و دلزدگی دانشآموزان از تحصیل را برجای گذاشت، اما با گذر زمان و گسترش واکسیناسیون در جامعه، با کاهش شدت شیوع بیماری، به منظور جلوگیری از تداوم پیامدها و آسیبهای پیش آمده، بهار سال ۱۴۰۱ با بهار درس و مدرسه و حضور دانش آموزان در کلاس درس همراه شد.
دوری از محیط فیزیکی کلاس و مدرسه و ارتباط چهره به چهره معلم و دانشآموز، مهمترین لطمه ناشی از شیوع کرونا به تک تک دانش آموزان بود و همین امر اثرگذاری تعلیم و تربیت را کمرنگ کرد، این در حالی بود که تلاش همه جانبه معلمان با تسری زمان تدریس به کل ساعات روز و همه بخشهای زندگی شخصیشان نوعی ازخودگذشتگی را از آنان به نمایش گذاشت، که به نوعی شایسته قدردانی است.
"آموزش مجازی" در روزگاری که بوی ناخوش کرونا هوا را پر کرده بود به عنوان راهی برای جلوگیری از رکود تعلیم و تربیت رسمی برگزیده شد و گرچه این روش تاکنون برای همه بطور یکسان سودمند و قابل دسترس نبوده است، اما خلاء مهم در آن یعنی نبود ارتباط رو در روی معلم و دانشآموز، انتقال احساسات، برقراری تعاملات انسانی و بین فردی موجب شده تا "افت تحصیلی" یعنی همان چیزی که انتظار آن میرفت، کمکم در میان دانشآموزان رخ بنماید.
اینک در شرایطی که دانشآموزان حدود ۲ سال از فضای کلاس، مدرسه و مواجهه حضوری با معلمان دور مانده و به ماندن در خانه، دریافت آموزش از طریق فضای مجازی با ابزارهایی مانند تبلت، گوشی تلفن همراه و صفحه تلویزیون عادت کردهاند و فراز و فرود این روند آموزشی با افت آشکار و پنهان تحصیلی دانشآموزان در میانه بهبود شرایط کشور از نظر شیوع کرونا سپری شده، بازگشایی حضوری مدارس به محور اصلی برنامه آموزش و پرورش برای امسال تبدیل شده است.
استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی با افزون بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانشآموز، معادل ۹ درصد از کل جمعیت دانشآموزی کشور، قریب ۱۸ هزار دانشآموز استثنایی و بیش از ۷۰ هزار دانشآموز از اتباع خارجی، یکی از استانهای مهم در حوزه تعلیم و تربیت محسوب میشود.
۹۵ درصد معلمان و دانش آموزان حاضر
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همزمان با ۱۴ فروردین ماه و آغاز آموزش حضوری و الزام به حضور دانش آموزان در کلاس درس تا امروز طبق برررسیهای انجام شده بیش از ۹۵ درصد معلمان و دانش آموزان استان در کلاس درس حاضر شده اند.
سیدامیر شوشتری گفت: در روز اول برای حدود ۲۵ درصد دانش آموزان و در روز دوم برای ۱۰ درصد آنان غیبت حضور در کلاس ثبت شد که نشان از حرکت به سمت افزایش حضور دانش آموزان دارد.
او گفت: علت افزایش حضور دانش آموزان، برطرف شدن برخی مشکلات دسترسی به مدرسه با توجه به تغییرات محل سکونت و هماهنگ کردن سرویس مدارس است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در حال حاضر همچنان همکاران در حال سرکشی از مدارس برای شناسایی مشکلات احتمالی و رفع کسری تجهیزات از جمله صندلی و ... برای میزبانی بهتر از دانش آموزان هستند.
شوشتری گفت:البته طبیعی است که بعد از ۲ سال بازگشایی مدارس، شاهد بروز و مشاهده برخی مشکلات و کاستیها باشیم که تنها در صورت گذر زمان و شناسایی این موارد امکان حل و رفع آنها وجود دارد.
برخورد با غیبت دانشآموزان مطابق آییننامه
او گفت: وقتی وزارتخانه برگزاری کلاسهای حضوری درس را اعلام و برنامهریزی کرده است، حضور دانش آموزان در کلاس درس نیز همانند ایام قبل از کرونا الزامی خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بنابراین نحوه برخورد با غیبت موجه و غیرموجه همانند قبل از شیوع ویروس کرونا است و مراحل اداری آن شامل اخطار به دانش آموز، اخطار به ولی، کسر نمره انضباط و ... منظور میشود.
به گفته شوشتری بازگشایی کامل مدارس و اعلام محوریت آموزش حضوری به این معناست که همه دانش آموزان طبق قواعد اعلامی باید در کلاس درس حاضر شوند و خواستار مشارکت و تعامل خانوادهها هستیم تا از آسیب آموزشی به دانش آموزان جلوگیری شود.
او گفت: رعایت توصیه های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، وسایل شخصی و همچنین مواد ضدعفونی کننده از جمله مواردی است که به خوبی و به صورت کامل در مدارس در حال اجراست.
واکسیناسیون ۹۸ درصدی معلمان
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تاکنون ۹۵ درصد از دانشآموزان متوسطه و ۹۱ درصد فرهنگیان استان دُز دوم واکسن مقابله با کرونا را دریافت کردهاند.
صفدر سلطانی گفت: با توجه به بازگشایی حضوری مدارس برای آموزش حضوری، روند انجام واکسیناسیون نیز سرعت خوبی را به خود گرفته است.
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در بخش واکسیناسیون دانشآموزان مقطع ابتدایی نیز که حدود ۵ ماه از آغاز آن میگذرد، تا کنون حدود ۵۰ درصد دانش آموزان دٌز اول واکسن را دریافت کردهاند.
پیامدهای گسترده آموزش مجازی
سلطانی گفت: کار با گوشی تلفن همراه، تبلت و ابزار نوین آموزشی برای دانش آموزان و معلمان عوارضی همچون خمیدگی سر به جلو را درپی داشته است که البته تلاش میشود با ارائه آموزشهای مناسب مجازی و انجام تمرینهای اصلاحی این مشکل برطرف شود، اما به طور جد اعتقاد داریم که آموزش مجازی به هیچ وجه نمیتواند جایگزین آموزش حضوری باشد.
بیشتر بخوانید
او گفت: از زمان پیدایش بحران کرونا و تعطیلی مدارس، بروز عوارض روحی، روانی و افسردگی، اضافه وزن، مشکلات تغذیهای و کاهش شدید تحرک و فعالیت در بین دانش آموزان شیوع فراوانی یافته است.
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بررسی ها نشان داد حدود ۲۷ درصد دانش آموزان استان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
سلطانی گفت: امسال طرح ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان با هدف افزایش تحرک و فعالیت آنان و نیز افزایش اعتماد به نفس آنان در دستور کار قرار دارد و آموزشها و تمرینات لازم در این قالب ارائه خواهد شد.
او گفت: در قالب اجرای این طرح در ابتدا سواد حرکتی دانش آموزان سنجیده شده و کارنامه آن تهیه و سپس مداخلات اصلاحی آغاز میشود که در نهایت در پایان سال تحصیلی سنجش مجددی انجام شده و کارنامه نهایی برای فرد صادر خواهد شد.
سرویس مدارس هنوز در خانه اول
یکی از مشکلات مطرح شده برای بازگشایی حضوری مدارس که از سوی شماری از والدین به عنوان دغدغه و نگرانی اصلی مطرح شد، سرویس مدارس و تامین نشدن آن به میزان لازم است. دلمشغولی والدین خراسان رضوی در پی اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانشآموزان در کلاسها با دغدغه آنها برای مدیریت سرویس رفت و آمد فرزندانشان همراه شده است.
به طور معمول همزمان با شروع فصل مدرسه، رفت و آمد فرزندان بین خانه و مدرسه از اموری است که نیازمند مدیریت و ساماندهی است، اما این امر به خاطر شرایط خطرناک ناشی از شیوع کرونا و نگرانی از چگونگی رعایت توصیه های بهداشتی در فضای تنگ خودروها با انبوه دانشآموزان سوار بر آنها به دغدغهای برای والدین مبدل شده است.
یکی از والدین با انتقاد از عدم برنامهریزی و پیش بینی لازم آموزش و پرورش در این زمینه گفت: متاسفانه هیچ برنامه مشخصی برای رفت و آمد دانش آموزان از قبل اعلام نشده و در زمان پیگیری از مدرسه برای سرویس مدرسه همچنان بی برنامگی در پاسخ مدیران موج میزد.
مریم داوودی گفت: اکنون که ۲ روز از آغاز بازگشایی حضوری مدارس میگذرد هنوز هم خود ناگزیرم که فرزندم را به مدرسه برسانم و ظهر با سختی فراوان ساعتی از محل کارم مرخصی گرفته و اقدام به بازگرداندن وی به میکنم.
او هماهنگی برای سرویس مدرسه و راه اندازی خدمات در این بخش را یکی از پیش زمینههای مهم برای آغاز به کار حضوری مدارس اعلام کرد.
یکی دیگر از والدین در این رابطه گفت: به رغم هماهنگیهای انجام شده و صرف هزینه زیاد برای یک سرویس مدرسه، در روز دوم بازگشایی مدارس راننده به دلیل دستانداز داشتن کوچه محل زندگی ما از ارائه سرویس سر باز زد و بعد از مدتها پیگیری و پرداخت هزینه باز ما را به خانه اول بازگرداند.
احمد مولایی گفت: لازم است با افزایش شمار سرویسهای مدارس نسبت از چنین رفتارهای سلیقهای ممانعت شود تا از بروز مشکلات برای دانش آموزان و ایجاد دغدغه برای والدین جلوگیری شود.
کلاس بدون معلم نداریم
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: اگرچه کمبود معلم یکی از چالشهای اصلی و مهم استان است که تلاش داریم در سال آینده تا حدی حل و رفع شود، اما خوشبختانه هم اکنون همه کلاسهای درس استان دارای معلم هستند.
شوشتری گفت: با توجه به هماهنگیها و مدیریتهای موثر انجام شده و تامین نیروی انسانی به روشهای مقتضی، کلیه کلاسهای درس در استان دارای معلم هستند و هیچ کلاس بدون معلمی نداریم.
او گفت: در آموزش و پرورش استان حداقل ۲۰ هزار معلم کمبود داریم و تلاش داریم تا در سال آینده تا حد مطلوبی این نیاز را تامین کنیم.
کاهش ساعات آموزشی، مطالبه اولیا
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: کاهش ساعات آموزشی در ایام ماه مبارک رمضان یکی از مطالبات اولیا و دانش آموزان، به خصوص در پایههای رسیده به سن تکلیف است هنوز دستورالعملی در خصوص تغییر ساعات آموزشی مدارس همزمان با ماه مبارک رمضان ابلاغ نشده است.
شوشتری گفت: تا این لحظه هیچ تصمیمگیری در این خصوص در سطح وزارتخانه انجام نشده و به این ترتیب هنوز ساعات آموزشی بر همان مبنای قبلی است.
او گفت: مدارس به صورت آموزش حضوری بعد از ۲ سال دوری دانش آموزان بازگشایی شده است و با توجه به همزمانی این بازگشایی با ایام ماه مبارک، در انتظار تصمیم وزارتخانه در این رابطه هستیم.
منبع: ایرنا