فنلاند: گام‌های بعدی در مورد عضویت احتمالی در ناتو شفاف‌سازی می‌شود

وزیر امور خارجه فنلاند از گام‌های احتمالی بعدی کشورش درباره عضویت در ناتو خبر داد.

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند پس از شرکت در نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل در روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: فنلاند گام‌های بعدی در مورد تصمیم احتمالی برای عضویت در ناتو را هفته‌های آینده شفاف‌سازی خواهد کرد.

به گفته وزیر امور خارجه فنلاند کشور‌های عضو ناتو پیشنهاد کمک به فنلاند را برای تضمین امنیتش در طول فرآیند زمانی درخواست داده‌اند و گفته‌اند که تخمین می‌زنند تایید این درخواست از چهار ماه تا یک سال طول بکشد.

حمایت از فنلاند بی طرف برای پیوستن به ناتو پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه افزایش یافته است.

در جریان تنش روسیه و اوکراین، بحث عضویت در ناتو دوباره در کشور‌های اروپایی بالا گرفته است. نظرسنجی‌ها در فنلاند و سوئد حاکی از یک تغییر تاریخی در مواجهه با این موضوع است. از نظر تاریخی، سوئد و فنلاند هر دو غیرمتعهد بوده‌اند، اما هر چه بیشتر به ائتلاف ناتو نزدیک‌تر شده‌اند و به «اعضای پیشرفته» برنامه مشارکت برای صلح تبدیل شده‌اند. آن‌ها به طور منظم در رزمایش‌ها و عملیات برون مرزی این ائتلاف مشارکت می‌کنند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معروف به ناتو، یک ائتلاف نظامی است که ۱۲ کشور از جمله آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه آن را در سال ۱۹۴۹ میلادی تشکیل دادند. بر اساس این پیمان، در صورت حمله مسلحانه به یکی از کشور‌های عضو، اعضا موافقت می‌کنند که به آن کشور کمک کنند.

اوایل ماه جاری، سائولی نینیستو ، رئیس جمهور فنلاند در مصاحبه‌ با فایننشال تایمز پیشنهاد کرد که همکاری دفاعی عمیق‌تر با آمریکا و سوئد ممکن است جایگزینی برای پیوستن به ناتو باشد. به گفته این مقام فنلاندی، هلسینکی دو گزینه امنیتی بیشتر ندارد؛ عضویت در ناتو یا مشارکت نزدیک‌تر با واشنگتن و استکهلم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
پس یه جنگ دیگه م افتادیم. برم دو کیلو تخمه بخرم.
آخرین اخبار