معاون میراث‌فرهنگی گلستان گفت: ۳۶ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های منطقه گردشگری خالد نبی و ثبت ملی و اقدامات حفاظتی آن هزینه شده است.

سارا اخوت گفت: برای اجرای اقدامات حفاظتی و مطالعاتی در گورستان تاریخی خالد نبی کلاله تاکنون بالغ بر یک میلیارد ریال از محل اعتبارات معاونت میراث فرهنگی استان هزینه شده است.

سارا اخوت می‌گوید: ثبت گورستان تاریخی خالد نبی در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۳۱۵۹۴ در سال ۱۳۹۵ و همچنین عکاسی، مستند نگاری و مطالعات باستان‌شناسی اولیه در خصوص گورستان تاریخی از جمله اقدامات اجرایی برای این اثر تاریخی بود.

او گفت: اجرای مطالعات و تهیه نقشه عرصه و حریم گورستان بر اساس بررسی‌های میدانی از طرح‌هایی بود که در راستای حفاظت از گورستان تاریخی خالد نبی در سال ۱۳۹۹ اجرایی شد.

اخوت گفت: در این طرح‌ها بررسی‌های پیمایشی در مناطق پیرامون گورستان اصلی به شعاع ۵ کیلومتر برای شناسایی احتمالی سنگ افراشته‌های مرتبط به این گورستان و شناخت دقیق مناطق پراکنش این گور‌ها صورت گرفته و محدوده عرصه و حریم آن مشخص شد.

معاون میراث‌فرهنگی گلستان می‌گوید: از دیگر اقدامات مقرر در این طرح، مستندنگاری سنگ افراشته‌های شناسایی شده موجود در این گورستان بود که در این مستندنگاری علاوه بر کدگذاری و پلاک گذاری تمامی سنگ افراشته ها، تمام مشخصات فیزیکی سنگ‌ها شامل فرم سنگ افراشته ها، طول، عرض، ارتفاع، ضخامت، نوع و مشخصات تزئینات، آسیب شناسی و... به همراه طرح و تصویر در فرم‌های مخصوص به عنوان شناسنامه اثر ثبت و ضبط شد.

او گفت: معاونت میراث فرهنگی استان درخواست ایجاد سایت موزه را از اداره‌کل موزه‌های کشور صادر کرده است.

اخوت گفت: در صورت تأمین اعتبار از محل اعتبارات استانی، معاونت میراث‌فرهنگی استان گلستان و اداره‌کل موزه‌های کشور آمادگی صدور مجوز‌های لازم را برای گمانه‌زنی و کاوش در راستای ایجاد سایت موزه را دارند.

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی جزو مکان‌های دیدنی در شرق استان گلستان محسوب می‌شود که سالانه گردشگران بسیاری از این مجموعه و مناظر و چشم‌اندازهای اطراف آن دیدن می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.