مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: ۶۷ پرونده تخلف از کشتارگاه‌های دام و طیور و واحدهای تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در اجرای طرح نوروزی امسال در استان به مراجع قضایی ارجاع شد.

شهرام موحدی گفت: طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی در نوروز و ماه رمضان در کشتارگاه‌های دام و طیور، واحد‌های تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از ۱۴ اسفند سال گذشته در استان اصفهان آغاز شده است.

تا ۱۵ فروردین امسال چهار هزار و ۶۱۳ مورد بازرسی و نظارت و ۴۴ مورد نمونه برداری از این واحدها، انجام شده است که در این بازدید‌ها ۵۷۳ مورد غیربهداشتی مشاهده و تذکر کتبی صادر شد.

او به نظارت بر کشتار طیور در کشتارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بر ذبح هفت میلیون و ۵۷۶ هزار و ۹۰۷ قطعه طیور در مدت مذکور نظارت شده است.

در این مدت بر نحوه ذبح بیش از ۲۲۳ هزار راس گوسفند و بُز و هفت هزار و ۹۱۳ راس گاو و گوساله نیز نظارت شده است.

مصرف کنندگان مواد خام دامی در این استان در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از کشتار غیرمجاز و عرضه این مواد به صورت تاریخ گذشته و غیربهداشتی، مورد را جهت بررسی با سامانه ۱۵۱۲ به اداره دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند.

موحدی رعایت نکردن موازین بهداشتی در نگهداری، عرضه فرآورده‌های تاریخ مصرف گذشته و فاسد خام دامی گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ را از جمله موارد غیربهداشتی برشمرد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان می‌گوید در برخی موارد متصدیان عرضه گوشت مرغ، اقدام به قطعه بندی و بسته بندی غیر مجاز می‌کنند که این نیز تخلف بهداشتی بشمار می‌آید.

طرح افزایش نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان بویژه در ایام نوروز و ماه رمضان با ۶۷ تیم از ۱۴ اسفند پارسال به اجرا درآمد و تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ (پایان ماه رمضان) ادامه دارد.

اصفهان رُتبه نخست تولید گوشت مرغ و بوقلمون، جایگاه چهارم تولید گوشت قرمز، مقام دوم تولید تخم مرغ، رده نخست تولید شیر خام و رُتبه سوم تولید عسل در کشور را داراست.
این استان با بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام، یکی از قُطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور است.
استان اصفهان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و عرضه فرآورده خام دامی است.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.