عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تورم معمولی در سال جاری را ۳۰ الی ۴۰ درصد اعلام کرد.

احسان ارکانی درباره میزان تورم در سال جاری گفت: ما به طور معمول تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی را داریم، اما یک تورم انتظاری از ناشی از تصور حذف ارز ترجیحی نیز خواهیم داشت که در صورتی که تصویب می‌شد این ارز به طور کلی حذف شود چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بر تورم موجود افزوده می‌شد.

دولت دوازدهم در هشت سال فعالیت خود بی‌سابقه‌ترین میزان چاپ پول را انجام داد و ۴۲۲ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزود. پایه پولی در پایان دولت دهم ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت دوازدهم به ۵۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

ارکانی اعلام کرد که با قانونی که در بودجه توسط مجلس به تصویب رسیده و در آن دولت می‌تواند این ارز را ادامه و هم در صورتی که توانایی آن را داشت می‌تواند برخی یا همه اقلام مشمول ارز ترجیحی را حذف کنند ولی باز هم مکلف است که قیمت اقلام  را از قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ آنها افزایش پیدا نکند.

این نماینده مجلس گفت: البته احتمالاً برخی از کالا افزایش قیمت پیدا خواهند کرد ولی چون ما داریم ارز را حذف می کنیم بنابراین دولت برای مدیریت و تثبیت قیمت در کف پایه شهریور ۱۴۰۰ برای مصرف کنندگان موظف است که درآمد حاصل از آزاد‌سازی منابع است و ارز ترجیحی را یعنی ما به التفاوت ۴۲۰۰ تا ۲۳ هزار تومان را به صورت یارانه به دهک‌های مشمول برگرداند تا کاهش قدرت خرید آنها که به دلیل افزایش قیمت‌ها جبران شود و قیمت تنظیم بازاری این قیمت‌ها به همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مصرف‌کننده برسد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم گفت: «اگر تورمی که ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۰ ایجاد شد و ۵۵ هزار میلیارد تومانی که دولت قبل به عنوان تن‌خواه از بانک مرکزی استقراض کرد را ضرب در ۷.۹ برابر بکنید، رقم درشتی از نقدینگی را نشان می‌دهد که در پنج ماه اول سال به اقتصاد ما پمپاژ شد و آثار تورمی این نقدینگی شش ماه بعد خود را نشان می‌دهد. چطور می‌توان انتظار داشت دولتی که روی کار آمده بلافاصله بتواند دستور توقف و ترمز به تورم بدهد.»

در هفت ماه پایانی عملکرد دولت دوازدهم حجم پایه پولی ۱۰۹.۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، اما در هفت ماه نخست عملکرد دولت فعلی فقط ۶۳.۴ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزوده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۲:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام وقتی نمایندگان جاهل یا عامد هیزم به آتش تورم می ریزند . و درست 180 درجه در مقابل سخنان رئیس جمهور می ایستند نشانه بدبختی جامعه است که به چنین اشخاص نفوذی یا جاهلی رای می دهند . رئیس جمهور می گوید قیمت ها باید به مرور کاهشی شوند . یعنی حداقل تورم . بعد ایشان چنین تورمی را عادی بیان می کند بعد ایشان و شاید دوستان احمق یا معاندش با افزایش حقوق بازنشستگان با 10 درصد رای می دهند . در عجبم که چرا خبر نگاران فهیم در دهان چنین اشخاصی نمی زنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چ عجب با کلمات بازی میکنید چرا دروغ میگید مردم هر روزه از بازار خرید میکنن میدونن جنسا چقد گرون شده لاقل دروغ نگین چرا خودتون پیش ملت بی اعتبار کردین اجازه حذف ارز ترجیحی دادین اجناسم گرون شده کدوم کار تخصصی واعطای یارانه شما کی مال این حرفا بودین مردم کمرشون دیگه شکسته مگه چقد درامد دارن ولا اینجا سوییس نیست اینجا ایران تحت محاصره کل دنیا مردم بیکار بی پول.. انگار توهم زدین فکرمیکنید نماینده مجلس تو یکی از کشورهای اروپایی هستین
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۸:۲۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
نه جناب تورم 400 درصدی را الان شاهد هستیم
Iran (Islamic Republic of)
عبدالمجیدفتحی
۰۰:۱۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
شمامیفرمایید ۴۰ درصد واقعیت که ما در بازار داریم میبینیم از ۸۰ تا ۳۰۰ درصد است البته واقعیت شما با بازار تفاوت دارد دیگر همه میدانیم شما برای مثال بروید پراید را در بازار با ۴۰ درصد افزایش بخرید من انرا با ۹۰ درصد از شما میخرم خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
الان عامل تورم چیه دیگه افزایش حقوق چندانی نداشتین میگفتید افزایش حقوق کارمندا باعث تورم میشه بخاطر یه تعداد نباید برا 80میلیون تورم ایجاد کرد پس چی شد؟ عامل تورم فقط خود حکومته از مقننه ومجریه وقضاییه همه به علت انجام ندادن وظایفتون کشور را به این وضعیت رسوندید
آخرین اخبار