رئیس گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام نوروز، غربالگری کرونا برای تمام ۴۵ هزار مادر باردار زیر پوشش این دانشگاه صورت گرفته است.

محمد احمدیان گفت: فرایند غربالگری کرونا از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، برای تمام مادران باردار شناخته شده در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است به این صورت که هر ۲ هفته یک بار همکاران کارشناس مامایی این دانشگاه به صورت مستقیم با مادران باردار تماس می‌گیرند و در رابطه با علائم، کسالت و به خصوص علائم کرونا از آن‌ها سوال می‌کنند.

او گفت: در غربالگری مادران باردار حدود ۶۳۰ مادر باردار دارای علائم و نیازمند پیگیری شناسایی شدند که توسط مراقبان سلامت بلافاصله به مرکز منتخب کرونا دعوت و پزشک و ماما آن‌ها را معاینه کرد و اگر لازم بود آزمایش رایگان کرونا گرفته شد و یا اگر نیاز بود به متخصص زنان، داخلی یا عفونی ارجاع داده شدند تا مشکلشان تدبیر و حل شود که تاکنون مشکل خاصی در این زمینه نداشتیم و با همان ویزیت پزشک مرکز منتخب کرونا مشکلشان حل شده و کارشان به بیمارستان کشیده نشده است.

رئیس گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام نوروز حدود ۲۱ هزار و ۷۷۲ نوبت مراقبتی برای مادران باردار صادر شد . همچنین در این بازه زمانی پیگیری ۳۹۸ مادر باردار نیازمند مراقبت و پیگیری ویژه از طریق رابطان MCMC دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته است.

احمدیان گفت: رابطان ام. سی. ام. سی (Medical care monitoring center)، رابطان بارداری‌های واجد شرایط مراقبت‌های ویژه و بارداری‌های پرخطری هستند که بر اثر مشکلات پیش آمده در طول دوران بارداری مانند درد شدید، خون ریزی، دیابت و فشار خون مادران باردار که سبب کاهش ضربان قلب جنین و ایجاد مشکل اضطراری می‌شود که ممکن است فرایند بارداری و سلامت مادر را به صورت اورژانسی به مخاطره بیندازد.

او گفت:به محض این که چنین ماداران بارداری به بیمارستان مراجعه کنند این رابط که روی این مادر اشراف اطلاعاتی دارد مساله را سریع پیگیری می‌کند و اقدامات لازم را انجام می‌دهد و پس از رسیدگی و اتمام کار این مادر، در هنگام خروج وی از بیمارستان، به رابط ام. سی. ام. سی بهداشت برای انجام پیگیری‌های خارج از بیمارستان خبر داده می‌شود.

روزه داری زنان باردار تنها منوط به نظر پزشک معالج است

رئیس گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه گرفتن برای مادران باردار تنها منوط به نظر پزشک معالج آنان است.

 احمدیان گفت: روزه داری با باردای مغایرت و منافاتی ندارد مگر این که مادر باردار، دچار کسالت، بیماری زمینه‌ای و ضعف قوای جسمانی باشد که، چون این گروه چه در بخش دولتی چه در بخش خصوصی تحت مراقبت پزشک هستند توصیه می‌شود که با مشورت پزشک مراقبت کننده خود روزه بگیرند.

او گفت: مادران باردار طی سه ماهه نخست و یک ماهه آخر بارداری که ممکن است مقداری مشکل داشته باشند نمی‌توانند روزه بگیرند، اما روزه گرفتن در سایر ماه‌های بارداری منعی برای آنان ندارد که این موضوع هم مطلق نیست و باید در هر صورت با مشورت پزشک انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.