چابهار متصل کننده کشور‌های منطقه به یکدیگر

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هدف ایران از توسعه بندر چابهار؛ توسعه سواحل مکران، محور شرق و بهبود پیوند‌های تجاری با کشور‌های منطقه است.

 بهروز آقایی گفت: بندر چابهار می‌تواند به عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک در یک شبکه حمل و نقل چند وجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشور‌های منطقه و آسیای میانه فعالیت کند.

آقایی گفت : در جریان سفر ریاست جمهور سابق به هند در فوریه ۲۰۱۸، قرارداد اجاره کوتاه مدت بین سازمان بنادر و شرکت IPGL امضاء گردید که متعاقب آن عملیات بندری توسط شرکت دولتی هند از دی ماه ۱۳۹۷ آغاز که تاکنون ادامه داشته است.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  دو کشور هند و ایران با احساس نیاز به بهبود پیوند‌های فرامنطقه‌ای خود به صورت مستدام ظرفیت‌های ترانزیت و لجستیک دوجانبه خود را توسعه می‌دهند.

او می گوید: تلاش هند در ارتقای این بندر انجام فعالیت‌های بندری، دریایی و سرمایه گذاری در حوزه تجهیز بندر چابهار می‌باشد و در این راستا دو طرف دارای یک قرارداد بلند مدت در این زمینه می‌باشند.

آقایی گفت: سرمایه گذار هندی قرار است تجهیزات راهبردی بندری به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای تجهیز اسکله فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری کند  که از این میزان تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار تامین شده است که شامل ۶ دستگاه جرثقیل‌های موبایل ساحلی با ظرفیت‌های سنگین و تجهیزات جانبی برای خدمات به کالا‌های فله، عمومی و کانتینری می‌باشد.

او گفت: این تجهیزات با قابلیت کار در حالت دیزل و حالت برق در ایران منحصر به فرد تلقی می‌شوند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هند اولین محموله گندم اختصاص یافته به افغانستان را در سال ۲۰۱۷ از طریق بندر چابهار حمل کرد و پس از آن دومین محموله اختصاصی گندم در سال ۲۰۲۰ به افغانستان حمل گردید که طی این مدت بیش از ۵ میلیون تن کالای فله و ۱۵ هزار کانتینر در فاز اول بندر شهید بهشتی تخلیه و بارگیری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار