رئیس صنعت و معدن و تجارت استان فارس گفت: با حمایت از صنایع بزرگ و مادر و صنایع متوسط و کوچک می توان اشتغال پایدا را ایجاد کرد.

حمید رضا ایزدی در نشست خبری مدیران پاسخگو  با حضور معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  در حوزه صنعت و معدن استان فارس رتبه ۴ کشوری را دارد که یک هزار و ۹۱ واحد تولیدی در دست بهره برداری است.

ایزدی گفت: به لحاظ حجم سرمایه گذاری در کل کشور  رتیه ۴ و در زمینه اشتغال ۱۰۹ هزار و ۴۷۷  نفر را در بخش صنعت داریم و  دارای رتبه ۸ کشوری هستیم که در بخش صنعت موفق شدیم رویکرد و جهت گیری برنامه‌های اقتصادی استان را به محور صنعت و معدن و تجارت تغییر جهت دهیم و سرمایه گذاری کنیم.

او گفت: در این مسیر ما با چالش‌ها و مشکلاتی رو به رو هستیم برای اینکه بتوانیم این ریل گذاری صنعتی را به نحو خوبی انجام بدهیم.

رئیس صنعت و معدن و تجارت استان فارس گفت: سهیلات بانکی و موضع زیر ساخت داری یک از دغه غه‌های اصلی سازمان صنعت و معدن و تجارت است که توانستیم از تسهیلات بانکی محل رونق تولید و اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ و طرح تام استفاده کامل را کرده و تسهیلات خیلی خوبی را به واحد‌های صنعتی بدهیم.

ایزدی گفت: در بخش معدن ما رویکردمان این بود که اول ببینیم  با چه مواد معدنی در استان فارس رو به رو هستیم و توانستیم با سازمان توسعه و نوسازی ایمیدرو  که یکی از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت صمت است وارد مذاکره شویم و بتوانیم آن‌ ها را  ترغیب کنیم که با بستن قرار داد و امضای تفاهم نامه با سازمان ما حدود ۵۶ هزار کیلو متر مربع از استان فارس را در برنامه اکتشاف و ظرفیت یابی مواد معدنی قرار دادیم و پیش بینی می شود تا شهریور ۱۴۰۱ این اطلاعات و  عملیات اکتشافی پایان یابد  یعنی در نیمی از استان فارس  از سوی سازمان انجیو در حال اکتشاف مواد معدنی هستیم.

او گفت: هدف ما این بود که بدانیم در استان فارس چه نوع ماده معدنی وجود دارد  و تاکید  بر اکتشاف مواد معدنی فلزی بود که بر اساس آن بتوانیم صنعت را تعریف کنیم و این کار انجام شد.

رئیس صنعت و معدن و تجارت استان فارس گفت: نقشه راه معدن  یک کار بزرگ در استان فارس بود از سوی دانشگاه شیراز  تهیه و  تنظیم  شد  که ما مشاور مان را دانشگاه شیراز قرار دادیم و بهمن ماه پارسال نقشه راه معدن را به ما دادند.

ایزدی گفت: در معدن و بخش صنعت یکی از برنامه‌های ما را راه اندازی واحد‌های تعطیل یا نیمه تعطیل بود که در سال ۱۴۰۰ و سال ۹۸، ۱۳۱ واحد صنعتی تعطیل  به چرخه تولید باز گشت و سال ۱۳۹۹، ۹۳ واحد صنعتی  و سال ۱۴۰۰، ۱۵۸ واحد تعطیل و راکد صتعتی فعال شد  که از سال ۹۸ تا کنون در  مجموع  ۳۸۲ واحد صنعتی تعطیل را به چرخه تولید باز گرداندیم.

او گفت: در بخش معدن هم ما همین رویکرد را داشتیم و توانستیم مخازن غیر فعال خود را در سال ۱۴۰۰  وارد چرخه تولید  کنیم و ۲۴ معدن را  فعال کنیم.

ایزدی گفت: موضوع حمایت از بخش صنعت و معدن و تجارت  یکی از ابزار‌های حمایتی ما برای واحد‌های صنعتی، معدنی و تجاری و کار گروه رفع تسهیل و رفع موانع تولید در استان فارس بود.

رئیس صنعت معدن و تجارت استان فارس گفت: از این ابزار که کارگروه تسهیل بود توانستیم استفاده کنیم و معادن و صنایع تعطیل را به چرخه تولید برگردانیم که باعث شد آن سرمایه گذاری عمده‌ای که عرض کردیم  در سال ۱۴۰۰  شاهدش باشیم  که بالغ بر تسهیلات رونق تولید توانستیم ۱۱ هزار و ۲۶۶ میلیارد تسهیلات به واحد‌های صنعتی اعطا کنیم یعنی یک هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان  از مصوبات کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید .

او گفت: ما امسال در برنامه‌های امسال حداقل از ۵ واحد دانش بنیان بهره برداری می‌شود که از واحد‌های تاثیر گذار در استان فارس هستند.

ایزدی گفت:یک محصول دانش بنیان  با سرمایه گذاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغال بیش از یکصد نفر در شهرستان مرودشت به بهره برداری می‌رسد که یک طرح دانش بنیان بوده و در کنار آن  شاهد راه اندازی یک واحد پتروشیمی در شهرستان شیراز هستیم که با سرمایه گذاری بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال راه اندازی می شود.

رئیس صنعت و معدن و تجارت استان فارس گفت: در پارک علم و فناوری شیراز دفتر ثابت را با هماهنگی مدیریت فارس  راه اندازی شد و نماینده  ما با ورود به  مشکلات شرکت دانش بنیان به صورت ویژه  مسائل را پیگیری می کنند تا بتوانیم از تولیدی شدن شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

او گفت: استان فارس دارای ۲۰۵ شرکت دانش بنیان  است که با اخذ مجوز‌ از ریاست جمهوری، از این تعداد  یکصد و یک شرکت دانش بنیان توانستند  در زمینه‌های پروانه بهره بر داری  مجوز تاسیس، شرکت‌های خدماتی  را بگیرند.

ایزدی گفت: هدف ما تا پایان شهریور ۱۴۰۱  این است که به ۲۰۵ شرکت دانش بنیان مجوز‌ صنعتی  بدهیم تا بتوانند به مرحله تولید برسند و تسهیلات ویزه در اختیار این شرکت‌ها قرار می گیرد و مشکلاتی را که در ادارات دیگر دارند پیگیری و رفع می شود و انتظار می رود با حمایت  از این شرکت‌ها  آنان بتوانند به مرحله تولید برسند.

محسن ربانی زاده معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز گفت:  محور اصلی موضوع عارضه یابی از وضعیت کنونی اقتصاد استان است که با توجه به شراتیط و ظرفیت های خوبی که داریم می توانیم بخش از  آن را فعال کنیم که موجب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان فارس شود.

او گفت: بدنبال این هستیم که موارد را به صورت سیستمی مدیریت کنیم و فرایندها را در قالب یک سیستم مشخص برنامه ریزی و عملیاتی کنیم .

ربانی زاده گفت: با توجه به نامگذاری رهبری با شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین باید این شعار سر لوحه کار ما قرار گیرد و با افزایش تولید و به تبع آن رشد اقتصادی تلاش شود اشتغال حداکثری را بدنبال داشته باشیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار