“قیمت خودروهای داخلی بعد از تعطیلات نوروزی ۱۵ درصد افرایش یافت” این گفته فعالان بازار خودرو است. خودرویی که قرار بود به جای ای میزان افزایش قیمت، ۱۵ درصد ارزان شود ؛ این وعده را آقای رضا فاطمی امین وزیر صمت در سال گذشته داده بود.
فاطمی امین سال گذشته گفته بود خودرو سال آینده ۱۵ درصد ارزان میشود و به منظور افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱ برنامه دو شرکت بزرگ خودروسازی اخذ شده است.
حالا آنطور که فروشندگان خودرو میگویند قیمت خودروهای داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان گران شده است به طوری که پرشیا از ۲۸۰ به ۳۰۰ میلیون، سمند از ۲۶۰ به ۲۸۰، تیبا صندوقدار از ۱۷۵ به ۱۹۰ میلیون تومان، کوییک از ۱۹۰ به ۲۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۸۰ به ۲۹۵ میلیون تومان رسیده است.
این افزایش قیمت تنها در خودروهای داخلی نبوده و شامل خودروهای وارداتی هم شده به طوری که خودروهای بالای یک میلیارد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی داشته است که برخی کارشناسان علت آن را عرضه کم خودروسازان میدانند.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو میگوید تا زمانی که عرضه مناسب تقاضا نباشد قیمت خودروهای داخلی افزایش مییابد.
از طرفی آقای سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران میگوید تقاضا برای خودروهای مدل ۱۴۰۱ بیشتر است و این موضوع باعث افزایش حدود ۲۰میلیون تومانی آنها شده است.
برخی فعالان بازار خودرو نیز میگویند در روزهای اخیر نسبت به اواخر سال گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار تاثیر گذاشته است.
به گفته موتمنی نوسان ارزی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر موثر بوده است.
آنطور که موتمنی میگوید اینروزها خودرو یک کالای مصرفی به شمار میآید، اما در ایران یک کالای سرمایهای قلمداد میشود، بنابراین تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن موثر است.
آنطور که فروشندگان خودرو میگویند در روزهای نخست سال اختلاف قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱ با خودروهای مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶میلیون تومان بود که این اختلاف قیمت اکنون بین ۲۰ تا ۲۲میلیون تومان است؛ برخی از خریداران در انتظار ورود خودروهای مدل ۱۴۰۱ به بازار بودند بنابراین تقاضای خرید این خودروها در بازار افزایش یافته است.
بر اساس آخرین آمار، میزان تولید خودروسازان در سال گذشته، ۷۰۰ هزار دستگاه بوده است؛ آن چیزی که وجود دارد تقاضای ۲ برابری برای خرید خودرو است یعنی خودروسازان باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید کنند تا نیاز بازار تامین شود.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، گفته وزارت صمت برنامهریزیهایی را به منظور تولید و عرضه خودرو انجام داده است.
به گفته منطقی تولید خودروسازان امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید؛ صحبتی که وزیر صمت نیز سال گذشته بیان کرده بود.
آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو از اواخر سال ۹۷ یعنی از وقتی عرضه خودرو به بازار کم شد، ایجاد شده است که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو میگوید اگر نمیتوان نیاز بازار را تامین کرد باید اجازه واردات بدهند، زیرا با تامین نیاز بازار میتوان تعادل قیمتی ایجاد کرد.
کاهش عرضه خودروسازان در حالیست که هر ۲ خودروساز به تازگی ادعا کرده اند که خودروهای ناقص را تکمیل و روانه بازار کرده اند و پارکینگهای آنها خالی شده است. از طرفی هم فعالان بازار خودرو میگویند اثری از افزایش عرضه خودرو در بازار مشاهده نمیشود، زیرا اگر افزایش عرضه صورت گرفته بود، قیمت خودرو افزایش نمییافت.
سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا میگوید باید قیمتگذاری خودرو آزاد شود، تا زمانی که قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین میشود، با توجه به اینکه سود آنی در پیش فروش خودرو وجود دارد، قیمت کنترل نخواهد شد.
گزارش از فائزه شعبانی
فقط و فقط وعده های دروغین.....
اگر دولت اصلا حرفی از ارزانی نزند بنظرم بهتر میشود.والا تا حالا هر وقت گفتند ما جلو فلان چیز را میگیریم فردا نشده قیمتش دوبله شده ....
کل پرسنل ایران خودرو 54 هزار نفر و پرسنل سایپا 48 هزار نفر مجموعا 102 هزار نفر . با احتساب سایر خودروسازان داخلی و افرادی که غیر مستقیم فعالیت میکنن نهایت برسن به 120 هزار نفر.
به خدا قسم تمام افرادی که جلوی واردات خودرو وایسادن حکم قاتل رو دارند وباید مجازات شن اخه چ جیزی بالاتر از جون مردم بیگناه. والله که هیچ توجیهی برای جلوگیری از واردات خودرو نیست مگه سودی که دارن به جیب میزنن از پول مردم و با خون مردم
یعنی همه باهم دست دارند مافیا لغتی برای گمراهی مردم است
حالا هر چی ما بگیم ،داد بزنیم،گلوخودمونم پاره کنیم ،این مدیران و وزیران و دست اندر کاران صنعت و خودرو همان خرهایی که بودن هستن و کوچکترین تغییری در خود نخواهند داد و هیچ تغییری نخواهند کرد ریس دولتها هم که از همه بدتر،چه احمدی و چه روحانی و چه ریسی همینهایی که زورشان به دو خودروساز اصلا نرسید و نمیرسد.
قانونی که برای نحوه بازنشستگی جانبازان و آزادگان توسط مجلس تصویب شده و به تصویب هیئت وزیران رسیده و خود سازمان تامین اجتماعی طی بخشنامه 45 به ادارات کل استانها ابلاغ کرده الان تامین اجتماعی به آن عمل نمیکنه تو این مملکت هر اداره ساز خودشو میزنه رئیس جمهور رئیس مجلس و قوه قضایی هم برای سرگرم کردن مردم حرف مفت میزنند
قدرت خرید خودرو برحسب میانگین درآمد در ایران متاسفانه جز پایین ترین رده ها در جهان است! تازه به اینها آمار تلفات بالای جان مردم رو هم به دلیل استاندارد پایین خودروها رو هم اضافه کنید
ملت إز رهبر تقاضا دارن در اين مسئله ورود كنند
قطع دست اين خودروسازان كمك به نظام و كم كردن نارضايتي مردم با غيرت و صبور ايران است
ما ساده بودیم
تا کی بمونیم که جمعیت کم بشه!؟
تا ی خورده جمعیت زیاد شد ، همه چی گرون بشه!!!؟
وزیر هم گفته سمند تولید نشه تا فقط گنجشک رنگ شده (دنا) بفروشن
والا سوار تاکسی و ماشین دیگری میشیم کرایه زیاد میگیرن
علتش بنزین نیس اخه بنزین گرون نشده !
چون ماشین گرون شده قطعاتش گرون هم ب پیروی اون گرون میشه
ومن مسافر باید هزینه استهلاک و قطعات ماشین راننده ها مسافرکش بدم البته اونا خودشون میدونن از ماشین شون خیلی استفاده دیگه غیر مسافرکشی میکنن
بازمن مسافر بدون ماشین شخصی متحمل هزینه میشم
پولدارا افتادن رو خط خرید و فروش ماشین ب عنوان سرمایه گذاری
بابام این چ وضعشه اخه
الان کوشن دقیقا
بیان بگن این موارد ارزون تر شده ما هم بدونیم
میگفت پسر صاحب نمایندگی از همه امتیاز ماشین قرعه کشی میخرید سی میلیون بعد هر که برای خودرو مراجعه میکرد میگفت آزاد داریم سیصد دو هفتاد
اون وقت ببین چقدر دلالها ماشین های خود را از سوراخ بیرون میارن برای فروش
آن وقت ببینید سیل فروشندگان خودرو و ارزان شدن خودرو
و اصلا عدم نیاززباد اختصاص ارز به واردات
کلا ایران سالی چهارمبیلیپون نیاز بازار دارد و تقاضاهای کاذب هم چهار میلیون است و نیازمندان واقعی اصلا به خودرو دست پیدا نمیکنن
اما حتی نتوانستید کنترل کنید
#گسترش قطعه سازی ها و
#گسترش و ورود دولتها به قطعه سازی
#افزایش سرهمبندسازها به دهها قطب
#واردات گسترده خودرو
دو هفته هست درگیر تعمیر خودرو هستم از کلاس بچه های مدرسه افتادم و فکر و توانم شده درست کردن آشغالهای دست ساز دست شماها واقعا نمیدونم چطور قطعه ی نو باید بزنه جای سالم خودرو رو خراب کنه تعجب میکنم هنوز هم صف میبندن و سر دست میشکنن برای خرید که البته خودرو نمیتونم اسمشو بزارم نمیدونم چی درست میکنید ولی مطمئنم خودرو نیست لطفا یه چیزی بسازید تا بتوان تا محل کار سالم رفت و اومد همزمان نمیتونم هم درس بدهم به بچه ها و هم لعنت بفرستم یه استاد هنگام تدریس باید تمرکز داشته باشه امیدوارم درک و شعور داشته باشید
متاسفانه تو زمینه خودرو بیش از اینکه از تحریم های دشمن ضربه خورده باشیم از تحریم دولتها علیه ملت ضربه خوردیم
تازه ادعای تولید و اشتغالزایی ام ندارن
البته از طریق بالا بردن نرخ ارز
دلار رو میکنن 110 هزار تومن اون موقع دیگه کسی نمیگه مثلاً هیوندای آی 10 تو کشورهای دیگه ده هزار دلاره بعبارتی 270 میلیون هم قیمت کوییک
آخر سال کوییک میشه 500 میلیون هیوندا هم 1100 خیلی شیک و مجلسی